Gasmeters en elektra in één afgesloten buitenunit

Al het overige dat met de brandweer te maken heeft

Berichtdoor Ton Roesch op wo 16 maart, 2011 23:24

Ik woon op een recreatiepark met houten chalets, deze zijn allen voorzien van een gasmeter. De chalets en de grond zijn gekocht door de bewoners, alle (nuts)voorzieningen; gasmeter en centrale buiten elektra kasten, en ook o.a de weg, de straatverlichting, de slagboom etc. worden beheerd/geëxploiteerd door de eigenaar van het park.
De eigenaar wil dit jaar alle gasmeters vervangen voor een 2 de hands centrale unit voor 8 chalets (een ijzeren afgesloten kast van 1,5 x 1,5 x 0.5 Mtr...( dit zijn, volgens mij, de toegestane afmetingen van vóór het bouwbesluit 2003 ?) waarin wordt geplaatst : 8 x Gasmeter (4 m3)2e hands, en 8 x installatie aut. etc.(nieuw) dus ook de elek. aansluitingen voor 8 chalets. En dat samen in één beperkte kast! De centrale unit wil hij plaatsen op 2 meter afstand van mijn slaapkamer omdat daar nu ook de centrale kast staat van het elektra.
Op mijn vraag òf en zo ja welke (veligheids)voorschriften en normeringen hij hierbij wil hanteren kon hij allen maar zijn schouders ophalen. Ik ben redelijk bekend met de NEN normen uit de inst. wereld maar ik kan geen voorschriften en/of normering vinden voor een centrale buitenunit/opstellingruimte voor gas èn elektra samen.
Ik vraag het brandpreventieforum hierbij om raad en advies hoe te handelen:
Welke NEN norm is hier van toepassing ? met name het artikel...
Welke wet/regelgeving is er van toepassing tav de (brand)veiligheid ?
o.a. hoe groot moet de afstand zijn van de unit naar een bewoning ?
Kan ik de plaatselijke brandweer bellen indien de kast toch wordt geplaatst ?
Mijn dank voor alle hulp.
Ton Roesch
Nieuwlid

Re: Gasmeters en elektra in één afgesloten buitenunit

Berichtdoor johan op do 17 maart, 2011 9:32

Ik ben ook niet direct op de hoogte van de normen welke hier van toepassing zijn maar als het installatiewerk wordt gedaan door vaklui zie ik hier eigenlijk geen probleem. Voor mijn gevoel wordt het zelfs alleen maar veiliger als de gasmeters buiten de woningen worden geplaatst.
johan
240+ berichten

Re: Gasmeters en elektra in één afgesloten buitenunit

Berichtdoor duiveltje op do 17 maart, 2011 9:34

Informeer ook eens bij het NUTS-bedrijf
duiveltje
240+ berichten

Keer terug naar Brandweer Overig