door Brand Prevent op di 20 jul, 2010 7:08
Ah leuk dat hier ook over het Rapport Mans wordt gesproken. Ik heb het rapport gelezen en vind het heel goed dat Brandweer-Nederland getriggert wordt om hier over na te denken. We zullen hier dan ook met z'n allen over na moeten gaan denken en gaan uit werken.
Ik vind dat mensen meer zelf redzaam moeten worden. Ook wij hebben afgelopen week staan pompen waar makkelijk een loonwerker dit had kunnen doen. Of even bij een buurman een pomp lenen is er ook niet meer bij. Ten eerste hebben we weinig contact met onze buren en wie heeft er tegenwoordig nu nog een pomp? Daar heb je toch de brandweer voor?!?!
Waar ik me over verbaast is dat Mans schrijft dat we kunnen stoppen met preventiecontroles omdat gebouwen toch altijd niet in orde zijn. Als we daar als uitrukdienst rekening mee houden bij een brand lopen we geen gevaar en kunnen we dus stoppen met controles. Maar we doen het toch voor het grootste gedeelte NIET voor de brandweer maar voor de aanwezigen in het pand? We hebben in Volendam gezien waar toe dit kan leiden? Als we stoppen met controles zijn we binnen 5 jaar weer op het Volendam-niveau.
Ik ben het met Mans eens dat veel panden niet veilig zijn. Het "gebruik" blijft een probleem. Wij lopen bij meer dan 50% van de gebouwen tegen geen, slechte of te late controles van de brandveiligheidsvoorzieningen (nood- en transparantverlichting, BMI, OAI en brandblusmiddelen) aan. Ik denk dat we het de ondernemer in de portemonnee moeten gaan laten voelen, dan komen ze wel netjes met controlerapporten e.d. Wij sturen nu veel rapelbrieven waarin we "dreigen" met dwangsom en/of sluiten en is alles opeens binnen een week in orde.....
Nu ben ik een simpele MBO-er ambtenaar maar wil wel graag veranderen. Maar het ligt niet in mijn vermogen dat helemaal in m'n eentje te bedenken en uit te voeren.
Het werken met tankwagens, kleinere bezettingen, minder duikers en minder materiaal op een voertuigen vind ik allemaal goede ideen en waard om uit te werken. Hopelijk gaan we kwa bezettingen, voertuigen en materiaal richting Duitsland. Daar hebben ze gewoon in elk gehucht een AS lage druk in de vorm van een Mercedes Sprinter of Volkwagen met genoeg spullen voor een groot gedeelte van de klussen die we tegen komen. Heb je meer spullen of mensen nodig, bv voor een binnenaanval, dan komt een groter korps uit de buurt wel assistern.