door Rinus Bosmans op vr 14 jan, 2011 17:23
Beste panelleden, ik ben 35 jaar werkzaam geweest in de petro-chemie letop daar waren stoffen zoals fosgeen en aanverwante rommel. Ieder jaar werd ons bloed onderzocht op stoffen die in die bewuste plant en omgelegen fabrieken voorkwamen.
Waar ik naar toe wil dat is het verhaal van een verkeersregelaar die enkele dagen geleden bij Pauw en Witteman op de TV zijn verhaal deed over de brand aan de Moerdijk. Wat mij opviel was n.l. dat na bloedonderzoek bij hulpverleners door artsen werd aangenomen van ja ja die gasten zullen wel een extra pilsje hebben gedronken.
Op onze plant waren ook klachten door operators die werden door de bedrijfsgeneeskundige dienst afgedaan als zijnde mensen met wisselende diensten drinken meer dan andere.
Dank je de donder er werd altijd weleens een spetter chemicalie op textiel handschoenen gemorst en opgenomen via de huid en ook ingeademd door sproei via stoom.
Ik praat nu over incidenten van 25 jaar geleden dus wat de artsen en aanhang betreft hebben ze niets geleerd.
Ik moet wel vermelden nadat een collega zijn luchtpijp heeft verbrand werden de operators verplicht perslucht te gebruiken en niet meer boven de wind te gaan staan.
Rinus Bosmans