Over de beweging van de afdelingen preventie van de brandweer richting de ambtelijke organisaties is een hoop te zeggen en te schrijven. Dat heb ik dan ook al gedaan voor een paar gemeenten welke deze verschuiving overwogen. Deze verschuiving van werkzaamheden houdt me enorm bezig omdat ik het gevoel heb dat als afdelingen preventie van de brandweer niet opletten , de stoelpoten onder het vakgebied preventie uitgezaagd worden. Met deze verschuivingen ligt over een paar jaar de volledige kennis op het preventiegebied bij de ingenieurs en adviesbureau’s. Let wel, als ik enkel voor mezelf praat, voor de adviesbureau’s is dat wel een goede ontwikkeling natuurlijk
De verschuivingen van preventie naar de ambtelijke organisaties is naar mijn mening een direct gevolg van het feit dat er bij de afdelingen preventie van de brandweer (wellicht teveel) wordt gekoerst op het enkel toetsen van bouwplannen. Bij veel brandweerorganisaties houdt men naar mijn menig ten onrechte voorbesprekingen af en is men erg terughoudend in oplossingsgericht meedenken terwijl hier juist de kracht van de brandweer ligt.
Als je als afdeling preventie van een brandweerorganisatie de keuze maakt om je enkel bezig te houden met het toetsen van bouwplannen en niet met advisering maakt het inderdaad niet uit waar je ondergebracht wordt, dan maakt het niet uit of je bij de brandweer zit of bij bouwtoezicht maar dan komt bij mij wel de volgende vraag naar boven : moet je als plantoetser in een ambtelijke organisatie nog wel een brandweerachtergrond hebben ? Ik zou niet weten waarom. Kennis van het BB is voldoende om te kunnen toetsen.
Maar collega's van de afdelingen preventie hebben niet enkel te maken met plantoetsers maar ook met o.a controles op de bouw, controles van gebruiksvergunningen, gebruiksmeldingen, handhaving, het toetsen en de invulling van PVE's, toetsen installatietekeningen, loze meldingen, voorlichting, maar ook indirect met een stukje preparatie zoals sleutelkluisjes bereikbaarheid, bluswatervoorzieningen en aanvalskaarten. Mijn ervaring is dat dit soort werkzaamheden moeilijk te borgen is in de veiligheidsketen als preventiewerk wordt ondergebracht bij een ambtelijke organisatie.
Met deze manier van werken worden er vergunningen verleend met (brandveiligheids) voorwaarden die onduidelijk zijn waardoor er erg veel op de schouders van de toezichthouders en handhavers van de gemeente terecht komt.