ik ben een projecteringsdeskundige brand en ontruiming, er zijn alleen heel veel meningen over hoe een en ander aan te sluiten. functiebehoud staat goed omschreven in de NPR 2576. alleen ben ik van mening dat niet alles staat omschreven in deze norm.
Even weer ontopic

In de praktijk loop je idd tegen problemen aan waarin de norm niet voorziet (lees bevestigen)
Er wordt een eis gesteld en hoe je het monteert is jouw probleem .. hier komt het dus op neer.
Even terug komende op de zakleiding naar het systeemplafond.
Als de ingestorte leidinguiteinde zich ongeveer boven de luidspreker bevind gewoon uitvoeren in halogeenvrije flex
belangrijk hierbij is dat deze zoveel mogelijk vrij is van andere opstakels.
de luidspreker ligt opgevangen in een plafondplaat en op de plafondplaat ligt een stuk triplex met een gat er in waar de steuntjes van de luidspreker op steunt.... op die plank kun je een hierondel klemmetje bevestigen.
De keuze ven de luidspreker is ook belangrijk en dient uitgevoerd te zijn met een temeratuurgevoelige zekering (die je bij verwarmings elementen vindt in koffiezetapparaten.
Dit type is luidspreker is in de handel
Welnu bij brand... komt het plafond naar beneden en de thermische zekering wordt aangesprken zodat de luidspreker geen sluiting in de rest van de lus (zone) kan veroorzaken.
de hirondel klem smelt ook.. en de luidspreker smelt uit de kunsttoffen ring waar deze via een soort bajonetsluiting in bevestigd zit
Bij een beginnende brand kan de kabel in de halogeenvrije flex best wel even wat draagkracht verdragen .. het uiteindelijke doel is dat deze sltil blijft hangen bij het verglazen... tegen de tijd dat de kabel gaat verglazen is er van de luidspreker nog maar wat versmolten desidu over..
Draadstangen met metalen tyraps raad ik af.. als de draadstang loskomt hangt deze aan de kabel die moet verglazen.. de kans op verstoren van dit proces is dan ook groot