vervangen brandmeldcentrale

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

vervangen brandmeldcentrale

Berichtdoor Anton van Hoof op wo 08 apr, 2009 18:27

Ik heb de volgende vraag.
Een gebouw voorzien van brandmeldinstallatie ( niet gecertificeerd )/ doormelding naar de regionale meldkamer / en gebruiksvergunning .
Hiervan is de brandmeldcentrale aan vervanging toe.
Als ik deze brandmeldinstallatie wil laten vervangen moet dit dan een gecertificeerd systeem worden ?
Ben ik dit verplicht ?

Groeten AvH
Anton van Hoof
Nieuwlid

Re: vervangen brandmeldcentrale

Berichtdoor --kruisje-- op wo 08 apr, 2009 18:35

Als ik deze brandmeldinstallatie wil laten vervangen moet dit dan een gecertificeerd systeem worden ?

Certificering is in het begin alleen vereist als je die doormeld naar de brandweer.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor johan op do 09 apr, 2009 6:43

klopt, zie GB 2.2.1 lid 1 en 9 + bijlage 1
johan
240+ berichten

Berichtdoor kruislijst op do 09 apr, 2009 6:48

De vraag is echter anders gesteld.

Ik heb een bestaande installatie. Die meldt door.

In beginsel dient vanwege de doormelding het systeem gecertificeerd te worden.

Nu is de centrale "versleten", en wordt vervangen. Is dit een reden om het systeem volledig te laten certificeren?

Kennelijk is ook een niet gecertificeerd systeem toegestaan. Dus als je een nieuwe centrale plaatst, moet je dan ineens gaan certificeren?

Dit is natuurlijk wel een goed vertrekpunt, als je toch bezig bent kan je het beter goed doen.
Echter: het vervangen van de centrale kost je misschien een paar duizend euro. Bij volledig certificeren zijn de kosten waarschijnlijk (aanzienlijk) hoger.

Als de historie uitwijst dat er weinig storingen optreden, en nog belangrijker: het systeem functioneert, moet worden afgevraagd wat een redelijke eis kan zijn.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op do 09 apr, 2009 7:48

Als het zo is dat de brandmeldcentrale vervangen moet worden omdat deze "versleten" is, zal de leeftijd van de installatie waarschijnlijk meer dan 10 jaar bedragen. Vanwege het feit dat blijkbaar een gebruiksvergunning van toepassing is zal vanuit het gebruiksbesluit ook een brandmeldinstallatie (wellicht alleen niet-automatische bewaking) vereist zijn conform NEN2535 en een ontruimingsalarm conform NEN2575.
In dat geval kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat de gehele installatie "gereviseerd" moet worden omdat een installatie van 10 jaar of ouder hier niet aan zal voldoen.(en dan denk ik met name aan functiebehoud en de minimale geluidsniveaus's van alarmsignalen)

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor johan op do 09 apr, 2009 8:05

het vetrificeren van bestaande installaties blijft inderdaadeen probleem . Met name omdat het GB voor zowel bestaande als nieuwbouw van toepassing is. In de praktijk is het nagenoeg niet mogelijk om te voldoen aan deze eis.

Ik heb geprobeerd om (vanuit de gemeente) ook bestaande installaties te laten certificeren door gewoonweg een pve te schrijven en hierin te omschrijven dat er welliswaar niet wordt voldaan aan alles eisen maar dat de installatie toch op basis van dit PVE moet worden voorzien van een certificaat. Zo krijg is als overheid toch "vat" op de bestaande installaties en op met name ook de loze meldingen maar het CCV gaat hier niet mee accoord. Erg jammer wat als we gemaakt afspraken vastleggen in een PVE zou dit een goede basis kunnen zijn voor een certificaat.
johan
240+ berichten

Berichtdoor kruislijst op do 09 apr, 2009 9:34

Inderdaad jammer dat meerdere partijen certificeren als doel zien, en niet als middel om een functioneel systeem te kunnen handhaven.

Als gemeente kan je dus alleen op basis van gelijkwaardigheid de certificering laten varen. Dit is echter lastig (wat wel en wat niet), en je moet hierbij niet het doel "een installatie die redelijkerwijs doet wat er van de installatie verwacht wordt" uit het oog verliezen.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Jasper Abelman op do 16 apr, 2009 23:05

Dus als je een installatie aanlegd die nergens aan voldoet. Maar dat leg je goed vast in het PvE. Dan zou je die toch moeten kunnen certificeren? Sorry maar dan heb je echt het doel van certificering niet begrepen en dan vraag ik me heel gemeen af of je het wel wil begrijpen!!!!!

Waarom in Nederland altijd een uitweg zoeken in plaats van aan de gestelde eisen voldoen. We proberen er hier altijd op een bepaalde manier simpel vanaf te komen. Beetje jammer.
'Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen'
Jasper Abelman
60+ berichten

Berichtdoor Henk op vr 17 apr, 2009 7:24

Wanneer er een BMI een doormelding dient te hebben naar de brandweer dient deze altijd gecertificeerd te zijn conform regeling brandmeldinstallaties 2002 van het CCV. Zie hiervoor het gebruiksbesluit art. 2.2.1 lid 9. Het gebruiksbesluit is direct werkend voor zowel bestaande bouw als nieuwbouw.
Henk
Nieuwlid

Berichtdoor johan op ma 20 apr, 2009 11:43

Jasper en Henk,

Ik heb het idee dat jullie weinig of niet in de praktijk geconfronteerd zijn met de certificering van brandmeldinstallaties ?
Er zijn nu eenmaal regels waaraan we met de beste wil van de wereld niet aan kunnen voldoen. Het certificeren van bestaande installaties gaat helaas nog jaren duren.
johan
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie