uiterlijk nevenindicator

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

uiterlijk nevenindicator

Berichtdoor pietervw op do 26 jan, 2012 10:28

Ben beland in een discussie over het uiterlijk van een NI.
Door een verbouwing in een ziekenhuis komen er melders bij met nieuwe NI, deze verschillen in uiterlijk van de huidige NI.
Ik heb aangegeven dat alle NI éénduidig moeten zijn en de oude dus moeten worden vervangen. norm 1996 6.7.3
Het is geen optie om dit binnen het hele gebouw toe te passen, dus bij verbouwingen zou in ieder geval de hele afdeling éénduidig moeten zijn.
De klant oppert dat de deze éénduidigheid in de wijze van indicatie zit, rode led die oplicht bij alarm van de melder, en niet in het uiterlijk van de behuizing.

Hoe intrepeteren jullie dit ?
pietervw
Nieuwlid

Re: uiterlijk nevenindicator

Berichtdoor AB op do 26 jan, 2012 10:47

Ja, leuk.

PIXAR heeft volgens mij zo'n figuurtje met een oog. Ik zou die overal ophangen en dan het oog vervangen door een rood LED.

Staat te gek op de kinderafdeling!
AB
60+ berichten

Re: uiterlijk nevenindicator

Berichtdoor J. Nieuwland op do 26 jan, 2012 13:57

pietervw schreef:Ben beland in een discussie over het uiterlijk van een NI.
Door een verbouwing in een ziekenhuis komen er melders bij met nieuwe NI, deze verschillen in uiterlijk van de huidige NI.
Ik heb aangegeven dat alle NI éénduidig moeten zijn en de oude dus moeten worden vervangen. norm 1996 6.7.3
Het is geen optie om dit binnen het hele gebouw toe te passen, dus bij verbouwingen zou in ieder geval de hele afdeling éénduidig moeten zijn.
De klant oppert dat de deze éénduidigheid in de wijze van indicatie zit, rode led die oplicht bij alarm van de melder, en niet in het uiterlijk van de behuizing.

Hoe intrepeteren jullie dit ?

Als je kijkt naar de NEN2535:2009 - en dat doe ik meestal in geval van twijfel/discussie 1996 versie- daar is het woord/zin "éénduidig" verdwenen. Conclusie zou zijn, lezend 6.8 a t/m e (2535:2009) dat het toegestaan zou zijn. Neemt niet weg dat je zou moeten streven om binnen een afdeling dit gelijk te houden, dat vind ik ook.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie