s vreeman schreef:Eens met wat er geschreven is, maar waarom altijd 100% afvoeren en eventueel toevoer uit of op 100%? Waarom niet gewoon alles uit, hoef je maar 1x te schakelen (uit dus) en voorkom je ingewikkelde schakelingen.
Het idee was volgens mij om rookverspreiding via de toevoer te voorkomen en ontstane rook op ruimteniveau deels af te voeren. De hoeveelheid afvoer die je via de reguliere luchtbehandeling realiseert is m.i. totaal zinloos bij een echte brand (groter dan een brandende prullebak waarin 4 velletjes papier liggen) waar de rookproductie niet in verhouding staat met het pufje lucht dat afgevoerd wordt via de ventilatie. Hier komt bij dat je door drukverschillen extra rookverspreiding kunt krijgen (ventilatieluchtafvoer via gangzones, dus luchtstroming onder de deuren door). Ik zou zeggen dat zo min mogelijk geforceerde luchtstromingen aanwezig zouden moeten zijn zodat je ook rookverspreiding via deze stromingen voorkomt.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Tot zover mag ik wel concluderen dat het geen harde eis is. Bedankt voor de reacties.
De discussie of het nuttig lijkt me ook interessant. Wat is de winst van de een dergelijke schakelaar en zijn er repressieve ervaringen ?
Ik heb in ieder geval in de beoordelingspraktijk geleerd om een dergelijke sturing te eisen, maar nog nooit feedback gehad dat de sturingsmogelijkheid effectief was.
"Wees kritisch". Mr. P. van Vollenhoven.