Richard Visser schreef:Even ter info voor mij, stel dat het wel geeist is....
Ga er even van uit dat de lbh de juiste actie uitvoert (aanvoer, retour en recirculatie).
Waar staat dat je tussen de lbh-kasten onderling functiebehoud moet aanleggen? Als je per stuurzone iets wilt aansturen zou je het nog kunnen onderbouwen. Maar bij volledig?
Je moet functiebehoud aanleggen tot de eerste kast, maar waar kan ik terug vinden dat het niet verder zou mogen over de databus van de luchtbehandeling?
Wat allemaal de voorkeur heeft snap ik ook, maar waar kan ik terug vinden of dit mag of niet?
Wij hebben in onze klantenkring een ziekenhuis gecertificeerd (bestaande installatie)met meer dan 30 LBH kasten.
De TD van het ziekenhuis kan alle LBH's op afstand monitoren, schakelen en sturen via ethernet. Theoretisch kun je dus alle LBH's via ethernet in één keer schakelen.
In één van de gebouwen op het terrein waren drie LBH's gekoppeld maar slechts met functiebehoud naar de eerste kast. Afgekeurd door de inspectie-instelling. Dit is dus een praktijkvoorbeeld.
Is immers ook wel logisch. De eis in het PvE is dat de LBH wordt gestuurd. Wanneer je alleen naar de eerste LBH functiebehoud legt,zullen bij een evt. brand in de omgeving van LBH 1, alle overige LBH's ook uitvallen.
Volgens NEN2535 voldoe je omdat de sturing naar de LBH INSTALLATIE functiebehoudend is uitgevoerd, volgens regeling BMI 2002 voldoe je en kun je certificaat verstrekken. Een inspectie-instelling kijkt - en terecht naar mijn mening- ook naar de doelmatigheid van de sturing en de te sturen installatie.
Buiten dit topic, maar ik wil het wel even kwijt, het komt met grote regelmaat voor dat het "uitgaande contact" schakelt maar de te sturen installatie niet (goed) reageert. Vervolgens wordt gewoon een certificaat verstrekt. De waarde van
zo'n certificaat is vanwege genoemde reden nihil, echter je voldoet aan de eis van het gebruiksbesluit en aan de regeling BMI.
De brandmeldinstallatie (met sturingen) voldoet m.i. echter NIET aan de veiligheid die ervan mag worden verwacht, terwijl de belanghebbenden (brandweer/verzekeraar/eigenaar/gebruiker) denken dat met het ontvangst van het certificaat alles in orde is.
Omdat verstrekken van een certificaat betekent dat de laatste termijn betaald wordt, blijkt dat commerciele belangen opeens gaan prevaleren boven de veiligheid, helaas.
J. Nieuwland
NB Bovenstaande is één van de redenen dat er nog steeds geen nieuwe regeling BMI vastgesteld is. Veel partijen hebben invloed op het totstandkomingsproces van een nieuwe regeling. De uitgangspunten en belangen van de partijen liggen soms mijlenver uit elkaar.
Het is echter niet mijn bedoeling reacties uit te lokken omtrent mijn mening. Indien dit toch zal leiden tot een discussie lijkt het me beter een nieuw topic te starten.