duiveltje schreef:J. Nieuwland schreef:Duiveltje schreef:Klopt dit als 7.13.4.1 alleen verwijst naar sub a van 7.13.4?
Ik ga er vanuit dat genoemde artikelen verwijzen naar NEN2535. Deze heb ik hier thuis niet bij de hand, zal morgen op de zaak kijken.
J. Nieuwland
Klopt, wel versie 1996 met aanvulling A1, maar ook het tweede deel van de laatste zin van 8.1.9
Definitie van automatische brandbeveiligingsinstallatie (figuur 1: onderdeel H): Apparatuur voor ontvluchting en/of beheersbaar houden van brand. (NEN2535:1996)
7.13.4: "Besturingsapparatuur (G) voor automatische brandbeveiligingsinstallaties (H) en overige installaties
Hierbij kan onderscheid worden gemaakt in besturingsapparatuur voor installaties welke:
a) direct of indirect een relatie hebben met compartimentering, ontruiming, ontvluchting en/of blussing van het betreffende object zoals ontruimingsalarmsystemen, (brand)pompen, overdrukinstallaties, rookwarmte afvoerinstallaties, ontgrendeling van deuren e.d. of;
b) installaties, zoals bijv. luchtbehandelingsinstallaties, liften e.d."
:?: Kun je / mag je uit bovenstaande concluderen dat de verdeling zoals in titel genoemd (automatische brandbeveiligingsinstallatie / overige installaties) direct gerelateerd is aan de verdeling zoals onder a en b genoemd; dus dat een luchtbehandelingsinstallatie een "overige installatie" is......??
7.13.4.1 : "De bewaking van de transmissieweg tussen de brandmeld-centrale en besturingsapparatuur (G) voor de in 7.13.4a) bedoelde installaties aan NEN-EN54-2 moet voldoen."
Uit bovenstaande blijkt dat volgens 7.13.4.1 de bij 7.13.4 sub a genoemde installaties (dus de genoemde luchtbehandelingsinstallaties) blijkbaar niet voorzien hoeft te zijn van "bewaking van de transmissieweg". Voorlopig zegt dit niets over functiebehoud.
8.9.1.1: "Functiebehoud geldt voor de volgende transmissiewegen:
-......
-....
.....
- ieder transmissieweg die gebruikt wordt voor de sturing van brandbeveiligingsinstallaties (zie 7.13.4), met uitzondering van sturingen die binnen 1 min na brandmelding worden geactiveerd en de gestuurde installatie over een houdfunctie beschikt; "
:?: Indien op mijn eerste vraag (gemarkeerd met vraagteken) met "ja" wordt geantwoord betekent dit dat geen functiebehoud noodzakelijk zou zijn voor een luchtbehandelingsinstallatie.
NEN2535:2009 zegt het volgende:
"automatische brandbeveiligingsinstallatie: installatie (H) die in geval va n brandmelding automatisch wordt geactiveerd en dient voor de verhoging van de brandveiligheid."
De definitie van NEN2535:2009 verschilt dus van NEN2535:1996.
In NEN2535:2009 is ook het onderscheid tussen "brandbeveiligingsinstallaties" en "overige installaties" niet meer aanwezig; "overige installaties" komt niet meer voor.
In NEN2535:1996 valt de lift onder overige installaties (mits mij vraag met ja beantwoord) terwijl in NEN2535:2009 het volgende staat : " 8.6.3 Transmissieweg G-H. ..............De norm van de desbetreffende automatische brandbeveiligingsinstallatie, bijvoorbeeld.................of NEN-EN 81-73 voor liften......."
Blijkbaar is de lift gepromoveerd tot een mogelijke brandbeveiligingsinstallatie?
Tot slot:
Er bestaat een boekwerk genaamd "brandbeveiligingsinstallaties" waarin voorzieningen van luchtbehandeling staan omschreven. De auteur was blijkbaar de mening toegedaan dat een luchtbehandelingsinstallatie een brandbeveiligingsinstallatie is. In dit boekwerk staat in hoofdstuk 13 het volgende: "5. sturing. Hiervoor geldt het volgende:
1. Met uitzondering van een lokaal luchtbehandelingssysteem dient bij alle systemen, in geval van een (brand)melding, de gehele installatie in de hoogste stand te worden geschakeld. De schakelingen moeten preferent uitgevoerd worden, dat wil zeggen dat ze voor moeten gaan op alle andere commando's, zodanig dat het luchttransport gewaarborgd blijft......."
Bovenstaande overwegende blijf ik bij mijn eerdere conclusie.
Misschien kan een taalkundige samen met een projecteringsdeskundige tot een andere conclusie komen, maar persoonlijk wil ik discussies met een inspectie-instelling voorkomen.
Binnen dit topic stop ik nu met verdere argumentatie; ik heb genoeg getypt.
J. Nieuwland