stil alarm installatie

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

stil alarm installatie

Berichtdoor tjitse talsma op di 25 nov, 2008 13:26

Wie bepaald welke type stil-alarm installatie in een bepaald gebouw moet worden aangebracht.
a) stil alarm met attentiepanelen
b) stil alarm met gesproken codeberichten via een geluidsinstallatie
c) stil alarm via een personenzoekinstallatie

Volgens mij ligt nergens omschreven welke type waar toegepast dient te worden, wie kan mij helpen.

Tjitse
tjitse talsma
Nieuwlid

Re: stil alarm installatie

Berichtdoor J. Nieuwland op di 25 nov, 2008 13:32

Welk type waar moet worden toegepast staat inderdaad nergens vastgelegd.
NEN2775 geeft in bijlage D aan welk type ontruimingsalarminstallatie dient te worden toegepast. De primaire keuze betreft stil alarm of luid alarm. Indien de uitkomst stil alarm betreft is er de keuze tussen de eerder genoemde types installaties. Wat je wanneer toepast is afhankelijk van het gebouw en de eventueel reeds aanwezige voorzieningen, (bijv. in verzorgingstehuis zorgoproepsysteem) of de mogelijkheid om toepassingen te combineren. (bijv. PZI voor zowel brandmeldingen - via ESPA- alsook voor het oproepen van personeel)

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Henk van Buuren op wo 26 nov, 2008 20:07

let er wel op dat bij een PZI deze ook werkt bij spanningsuitval
met vriendelijke groet,

Henk van Buuren
Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties
Henk van Buuren
120+ berichten

Berichtdoor Palmpie op do 27 nov, 2008 0:45

Henk van Buuren schreef:let er wel op dat bij een PZI deze ook werkt bij spanningsuitval

Ook de mogelijke steunzenders... en misschien of de steunzenders op storingen bewaakt zijn... :wink:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op do 27 nov, 2008 13:57

Wellicht ten overvloede, de installatie moet natuurlijk voldoen aan de eisen hiervoor gesteld in NEN2575. Standaard is dan voorzien in secundaire voeding en bewaking.
Ook belangrijk is te letten op de noodzaak van functiebehoud! (NPR2576)

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Bakero op wo 01 sep, 2010 12:03

Een andere tijd met nieuwe regelgeving, zelfde topic!

In het verlengde van bovenstaande discussie: wat vinden we van luid alarm in de gebruiksfunctie 'wonen met zorg'?

Immers volgens bijlage D uit de NEN staat bij minder- of niet-zelfredzame personen voorgeschreven dat stil alarm moet worden toegepast. Is dit ook handig bij bijv. kleine(re) groepszorgwoningen? De NEN 2575 is er toch vrij duidelijk in volgens het stroomschema.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Ruud van Liempd op di 07 sep, 2010 14:57

Bakero schreef:Een andere tijd met nieuwe regelgeving, zelfde topic!

In het verlengde van bovenstaande discussie: wat vinden we van luid alarm in de gebruiksfunctie 'wonen met zorg'?

Immers volgens bijlage D uit de NEN staat bij minder- of niet-zelfredzame personen voorgeschreven dat stil alarm moet worden toegepast. Is dit ook handig bij bijv. kleine(re) groepszorgwoningen? De NEN 2575 is er toch vrij duidelijk in volgens het stroomschema.

zijn de bewoners zelf in staat om het gebouw te ontvluchten of zijn ze hiervoor afhankelijk van verzorgenden? In het eerste geval zou ik zeggen luid alarm, in het tweede geval stil alarm. In de praktijk is het nu helaas nog vaak zo dat er luid alarm wordt toegepast bij mensen die niet zelf het gebouw kunnen ontvluchten. in de nachtsituatie moeten er dan mensen van de zorgpost komen voor de ontruiming van de bewoners. Het oude verhaal binnen 2 minuten na brandalarm 2 BHV'ers bij de brandruimte gaat dan helaas niet meer op. Ik maak het regelmatig mee dat wij ( :brwman: ) er eerder zijn als de ene persoon die uit de zorgpost komt. Ontruiming van het pand komt daardoor helemaal bij de brandweer te liggen.

Ik vraag me af of de bestuurders van de zorginstellingen voor kleinschalig wonen weten wat voor risico's de bewoners lopen bij brand.
Ruud van Liempd
120+ berichten

Berichtdoor duiveltje op di 07 sep, 2010 15:51

Ik vraag me af of de bestuurders van de zorginstellingen voor kleinschalig wonen weten wat voor risico's de bewoners lopen bij brand.

Tip: toets het verplichte ontruimingsplan (gebruiksbesluit art. 2.3.6. lid 5) eens aan de realiteit. Wedden dat je deze bestuurders op de achterste benen hebt staan.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Ruud van Liempd op wo 08 sep, 2010 11:40

duiveltje schreef:

Tip: toets het verplichte ontruimingsplan (gebruiksbesluit art. 2.3.6. lid 5) eens aan de realiteit. Wedden dat je deze bestuurders op de achterste benen hebt staan.

BHV/ontruiming ligt meer bij de ARBO (RI&E). Op grond van het gebruiksbesluit kan ik een ontruimingsplan eisen. Of de aanwezige BHV'ers/verzorgenden tijdig het pand ontruimd hebben kan ik op artikel 2.9.1 na niks over zeggen. Het blijft dan bij adviseren. Mijn ervaring is dat er niet altijd wordt geluisterd. Voor een groepszorgwoning is het ook vrij kostbaar om daar heel de nacht iemand neer te zetten die ze anders niet nodig hebben. Wat mij betreft wordt hier landelijk een standpunt over in genomen m.b.t. verantwoordelijkheden van de verschillende partijen. In de kleinschalig wonen wooneenheden gaan denk ik in de toekomst het meeste doden vallen bij brand zoals het nu geregeld is.
Ruud van Liempd
120+ berichten

Berichtdoor johan op wo 08 sep, 2010 11:53

Mijn ervaring is dat het wel werkt om de verantwoordelijke en niet de uitvoerende personen uit te nodigen voor een formeel gesprek waarbij je vooraf aan geeft dat het besprokene, de zienswijze, adviezen en verantwoordelijkheden worden vastgelegd in een besprekingsverslag.
Lang verhaal kort, de directeur uitnodigen en er is in een keer een heel veel mogelijk.
johan
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie