Bakero schreef:Een andere tijd met nieuwe regelgeving, zelfde topic!
In het verlengde van bovenstaande discussie: wat vinden we van luid alarm in de gebruiksfunctie 'wonen met zorg'?
Immers volgens bijlage D uit de NEN staat bij minder- of niet-zelfredzame personen voorgeschreven dat stil alarm moet worden toegepast. Is dit ook handig bij bijv. kleine(re) groepszorgwoningen? De NEN 2575 is er toch vrij duidelijk in volgens het stroomschema.
zijn de bewoners zelf in staat om het gebouw te ontvluchten of zijn ze hiervoor afhankelijk van verzorgenden? In het eerste geval zou ik zeggen luid alarm, in het tweede geval stil alarm. In de praktijk is het nu helaas nog vaak zo dat er luid alarm wordt toegepast bij mensen die niet zelf het gebouw kunnen ontvluchten. in de nachtsituatie moeten er dan mensen van de zorgpost komen voor de ontruiming van de bewoners. Het oude verhaal binnen 2 minuten na brandalarm 2 BHV'ers bij de brandruimte gaat dan helaas niet meer op. Ik maak het regelmatig mee dat wij (

) er eerder zijn als de ene persoon die uit de zorgpost komt. Ontruiming van het pand komt daardoor helemaal bij de brandweer te liggen.
Ik vraag me af of de bestuurders van de zorginstellingen voor kleinschalig wonen weten wat voor risico's de bewoners lopen bij brand.