BHV/ontruiming ligt meer bij de ARBO (RI&E). Op grond van het gebruiksbesluit kan ik een ontruimingsplan eisen. Of de aanwezige BHV'ers/verzorgenden tijdig het pand ontruimd hebben kan ik op artikel 2.9.1 na niks over zeggen. Het blijft dan bij adviseren. Mijn ervaring is dat er niet altijd wordt geluisterd. Voor een groepszorgwoning is het ook vrij kostbaar om daar heel de nacht iemand neer te zetten die ze anders niet nodig hebben. Wat mij betreft wordt hier landelijk een standpunt over in genomen m.b.t. verantwoordelijkheden van de verschillende partijen. In de kleinschalig wonen wooneenheden gaan denk ik in de toekomst het meeste doden vallen bij brand zoals het nu geregeld is.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je de gebruiker eens zou moeten uitnodigen, om gezamenlijk het ontruimingsplan door te nemen. Inventariseer hoeveel "poppetjes"je nodig hebt om aan de diverse scenario's invulling te geven. Vraag hem dan vervolgens of hij die ten allen tijde aanwezig heeft. Wijs hem inderdaad op de verantwoordelijkheid die hem middels de het ARBO-besluit is toegekend. Deze is namens ook van toepassing op clienten/bewoners van zorginstellingen.