Sleutelbuis brandweeringang...

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Sleutelbuis brandweeringang...

Berichtdoor Danny Vlendre op ma 20 jun, 2011 16:56

Hallo, vandaag heb ik een inspectie gehad op een installatie die ik gebouwd en inbedrijfgesteld heb en een ja-conclusie gekregen met enkele puntjes "van aandacht" natuurlijk.

Eén van die puntjes was dat de inspecteur het toch een goed idee vond om een sleutelbuis te plaatsen bij de brandweeringang. Deze buis wordt niet geëist in het PvE en is zodoende ook niet meegenomen. De hoofdingang/brandweeringang is een Besam schuifdeur die bij brand opengestuurd wordt.

De inspecteur heeft nog met de brandweer gebeld om hen te vragen wat zij ervan vonden en ook zij vonden het een goed idee om daar toch een sleutelbuis te plaatsen. Ik heb me bij aanleg netjes aan het PvE gehouden, kunnen inspectiebureau/brandweer hier dan toch van af wijken?..

De inspecteur vermeldde er wel bij dat het uiteindelijk een keuze van de klant zelf is en dus geen vereiste...
Danny Vlendre
Nieuwlid

Re: Sleutelbuis brandweeringang...

Berichtdoor Albert van den Hoek op ma 20 jun, 2011 18:48

Danny,

Het is wel dubbel op, als ik kon kiezen zou ik liever een buis hebben dan open deuren bij een ongewenste of onechte melding staan de deuren ook open ik weet niet of dat wenselijk is, als de brandweer komt voor iets anders dan brand kunnen ze zonder problemen naar binnen, denk aan een reanimatie ik weet dat het niets met brand heeft te maken maar er zijn zeker voordelen. De kosten van een buis zijn ongeveer €300,00 aanschafkosten en een gat boren het plaatsen is eenvoudig je heb alleen een inbussleutel nodig.

Een advies kan nooit kwaad, denk er eens over na.

Groet Albert
Albert van den Hoek
20+ berichten

Berichtdoor Danny Vlendre op ma 20 jun, 2011 21:36

Tja, ik beslis het niet en de klant heeft al aangegeven dat ze dat ding wel willen, ik vond het persoonlijk wat overdreven. Maar goed, ik was al lang blij met die ja conclusie. Was de eerste installatie die ik zelf gebouwd en inbedrijfgesteld heb ;)...
Danny Vlendre
Nieuwlid

Berichtdoor Paul Wendt op di 21 jun, 2011 7:35

Even een korte reactie.
Van harte gefeliciteerd met je eerste Ja-conclusie. Dat er nog velen mogen volgen. Voor wat betreft de vraagstelling wil ik opmerken dat een Inspectie-instelling in beginsel werkt voor jouw opdrachtgever. De inspecteur behoort zich niet tot jou te richten met dergelijke verzoeken.
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor Maarten Klerken op wo 22 jun, 2011 12:27

Gebruiksbesluit Artikel 2.6.2 Aanwezigheid en kwaliteit brandweeringang

1. Een bouwwerk met een brandmeldinstallatie met doormelding als bedoeld in artikel 2.2.1, eerste lid op pagina 18, heeft een brandweeringang. Indien het bouwwerk meerdere toegangen heeft, worden in overleg met de brandweer een of meer van die toegangen als brandweeringang aangewezen.
2. Een brandweeringang als bedoeld in het eerste lid:
a. wordt automatisch ontsloten bij een brandmelding, of
b. wordt ontsloten met een systeem dat in overleg met de brandweer is bepaald.
Het is dus of het een, of het ander. Overigens komt het vaker voor dat de brandweer zelf regels "verzint", of ze moeten door de gemeente vastgesteld beleid hebben omtrent sleutelbuizen/kluizen.
Maarten Klerken
Nieuwlid

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 22 jun, 2011 18:07

@maarten
Als er een doormelding is ja

Danny heeft in zijn opening nog niet aangegeven of dat van toepassing is.
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Jos Vroon op do 23 jun, 2011 9:43

Als "oud" inspecteur is het voor mij simpel.
Je dient een brandmeldsysteem te controleren op basis van wet- en regelgeving.
Zoals je aangaf is de buis in het PvE niet aangegeven en dus geen eis.
Persoonlijke meningen dient een inspecteur voor zich te houden.
Het is al helemaal uit den boze om ook een bevoegde autoriteit te gaan bellen om je gelijk te halen.
Slechte actie van de inspecteur, niks meer aan doen dus.
Gefeliciteerd met je "Ja" conclusie.
Flexibele expertise voor eindgebruiker en erkend BMI bedrijf
Jos Vroon
60+ berichten

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie