Schacht met tussenvloeren als opslag?

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Re: Schacht met tussenvloeren als opslag?

Berichtdoor Mippie Esser op ma 31 jan, 2011 16:55

Leon,

Je verwijst naar de NEN2335:2009, maar ik ben erg beneuwd naar welk artikel of welke paragraaf. Misschien dat je verhaal dan wat begrijpelijker voor me word.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Berichtdoor Leon Rijsdijk op ma 31 jan, 2011 22:45

Sorry uiteraard het moet zijn 2535 2009 10.2.3
Leon Rijsdijk
30+ berichten

Berichtdoor zzp op di 01 feb, 2011 11:56

Een paar opmerkingen:

Schachten met tussenvloeren hebben meestal ook deuren en zijn toegankelijk voor personen
Of de schacht een WBDBO heeft, is voor de NEN 2535 niet van belang.
En in de gevallen dat de NEN niet duidelijk is: wie mag dan het grijze gebied invullen: de partij die de installatie betaalt of een van de overige belanghebbenden ?
"Wees kritisch". Mr. P. van Vollenhoven.
zzp
20+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op di 01 feb, 2011 18:59

Laten we bij het grijze gebied de meest veilige oplossing kiezen!
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Leon Rijsdijk op di 01 feb, 2011 19:16

Dat dacht ik ook bovendien als branddetectiebedrijf kan je wel een (goed onderbouwde) aanbeveling doen, want uiteindelijk zijn we allen verantwoordelijk voor het eindresultaat.
Maar Richard zou jij in dit bovenstaand geval de schacht wel of niet beveiligen, en waarom wel of niet.
Leon Rijsdijk
30+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op di 01 feb, 2011 20:05

Ik beschouw een rooster als een dichte vloer om de rook er (in eerste instantie) niet doorheen komt. Maar bij voldoende hitte wel.
Het is dus een lastige situatie. Aan de ene kant kun je het beschouwen als bergruimten kleiner dan 2m2, anderzijds een schacht.
Ik zou voor een organsiatorische oplossing kiezen, geen onstekingsbronnen in de schacht en geen opslag toestaan en anders detectie aanbrengen.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor duiveltje op vr 04 feb, 2011 10:17

Even terug naar de originele posting en het GBV (gezond boeren verstand)
In de NEN2535:1996 staat het volgende:

7.1.1 Volledige bewaking

Een uitzondering hierop vormen de hierna genoemde ruimten waarin (...) geen of nauwelijks brand kan ontstaan:
-sanitaire ruimten........
-opslagruimten met een vloeroppervlakte kleiner dan 2 m²
-Kabelkanalen en schachten, die voor personen niet via een deur toegankelijk zijn
en

7.12.7.10 Plaatsing van rookmelders in kabelschachten
(...) Schachten met dichte vloeren of roostervloeren zijn als aparte ruimten te beschouwen. (...)

Mijn vraag is als volgt:
In de zin van de artikelen hierboven ga ik er vanuit dat schachten die zijn voorzien van een deur en (rooster)vloeren én een vloeroppervlak kleiner dan 2 m² hebben gezien mogen worden als een opslagruimte en dat ik ze dus in het kader van artikel 7.1.1 niet hoef te voorzien van een rookmelder.

Volgens mij voldoet de BMI dan nog steeds aan de norm....
Wat is jullie mening?

Een schacht is bedoeld om de verschillende installaties in een gebouw over de verdiepingen met elkaar te verbinden. Soms zijn deze schachten betreedbaar om onderhoud aan deze installaties te kunnen plegen. In de achterliggende gedachte van de norm kunnen installaties door de aanwezigheid van bijv. electrische schakelingen, een ontstekingsbron zijn. Daarnaast vormen schachten een ideaal transportmedium voor brand.
Opslagruimten zijn om je rotzooi op te ruimen. hier kan zich weliswaar veel brandbaar materiaal bevinden, maar in hele kleine ruimten zal het aantal ontstekingsbronnen beperkt zijn (In een werkkast zit hooguit verlichting).

Risico is kans x gevolg
Schacht: (kans op brand) reeel x (gevolgen) groot = behoorlijk risico = conform de norm als risicoruimte projecteren
Opslagruimte < 2 m2: (kans op brand) minimaal x (gevolgen) doorgaans beperkt = aanvaardbaar risico

Ofwel schachten kunnen niet met opslagruimten gelijk worden gesteld. het criterium van 2 m2 is op schachten niet van toepassing.
duiveltje
240+ berichten

Vorige

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie