Rookvangkap voor rookmelder

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Rookvangkap voor rookmelder

Berichtdoor duiveltje op do 25 nov, 2010 11:30

Kan iemand zeggen hoe een rookvangkap t.b.v. een rookmelderer er uit moet zien en welke minimale eisen er eventueel aan gesteld worden? (materiaal, bevestiging, oppervlak, randhoogte, hoek van de rand t.o.v. de bodem e.d.)
duiveltje
240+ berichten

Re: Rookvangkap voor rookmelder

Berichtdoor Mippie Esser op do 25 nov, 2010 12:59

In de NEN2535:1996 staat onder 7.12.7.10 alleen maar vermeld dat de rookvangkap 0,3 m2 groot moet zijn, verder wordt er niets geëist. Het mag dus gewoon een vlakke plaat zijn van 55 bij 55 cm (50 bij 50 is te klein!). Materiaal maakt niets uit, het lijkt me voor zich spreken dat hij wel enigzins deugdelijk bevestigd moet worden.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op do 25 nov, 2010 13:09

NEN2535:2009 meldt tevens dat er moet worden voldaan aan het artikel mbt afstand wand, obstakels enz. Dus 0,5m van de muur.

Bij het woord rookvangkap, denk ik niet aan een vlakke plaat. Ik zou denken aan een plaat (aluminium, niet te zwaar, makkelijk te bewerken, roest niet en dus geen verdere behandeling nodig) met voldoende oppervlakte volgen NEN2535, afstand tot wand (0,5m), voldoende ruimte onder de melder, neerstaande randen om de rook te kunnen "vangen", gevoelsmatig 10-15 cm.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor duiveltje op do 25 nov, 2010 15:01

Dus bijvoorbeeld een wasmachinelekbak van de bouwmarkt zou de goede vorm en afmeting hebben?
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Mippie Esser op do 25 nov, 2010 18:47

J. Nieuwland schreef:NEN2535:2009 meldt tevens dat er moet worden voldaan aan het artikel mbt afstand wand, obstakels enz. Dus 0,5m van de muur.

In de NEN2535:2009 staat dat er inderdaad expliciet bij vernoemd. Wat ik dan weer een beetje vreemd vind, want daar moet je altijd al aan voldoen.

J. Nieuwland schreef:Bij het woord rookvangkap, denk ik niet aan een vlakke plaat. Ik zou denken aan een plaat (aluminium, niet te zwaar, makkelijk te bewerken, roest niet en dus geen verdere behandeling nodig) met voldoende oppervlakte volgen NEN2535, afstand tot wand (0,5m), voldoende ruimte onder de melder, neerstaande randen om de rook te kunnen "vangen", gevoelsmatig 10-15 cm.

J. Nieuwland

Ik snap dat je dat gevoelsmatig denkt. In de praktijk kom ik echter alleen maar vlakke platen tegen (van hout of metaal). En de heren inspecteurs hebben daar nog nooit moeilijk over gedaan.

duiveltje schreef:Dus bijvoorbeeld een wasmachinelekbak van de bouwmarkt zou de goede vorm en afmeting hebben?

Dat zou ik dan weer een beetje amateurisch over vinden komen qua uiterlijk. Op zich is er niets op aan te merken. Ik denk alleen dat zo'n bak een beetje te slap is. Hij is in ieder geval wel groot genoeg.
Mippie Esser
120+ berichten

Berichtdoor Steven van der Bent op vr 28 jan, 2011 19:56

Ja een multiplex plaat van 55 bij 55 voldoet prima. Het makkelijkst is om de bekabeling door het hart van de plaat
heen te steken en je melder over het gat afmonteren.

Als de kap aan een roostervloer bevestigt wordt kun je van aluminium strip van 2-3cm breed zelf beugeltjes zagen en
buigen. deze kun je in de roostervloer haken en vastschroeven op de plaat

Ik heb een voorbeeld bij geplaatst
Bijlagen
Rookvangkap.png
- Een norm is geen wet. Je mag met gezond verstand afwijken ter verbetering of als
onmogelijk voldaan kan worden.
- regels van fabrikanten en leveranciers staan niet boven de norm.
- Regels kunnen niet begrepen worden zonder technische kennis.
Steven van der Bent
Nieuwlid

Berichtdoor Richard Visser op za 29 jan, 2011 9:38

Steven, kijk eens naar de reactie van J nieuwland...dit slaat op de NEN
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Steven van der Bent op za 29 jan, 2011 12:48

Richard,

Ik geef hem toch ook in geen enkel opzicht ongelijk.
Het enige wat ik doe is een voorbeeld geven hoe het in de praktijk zou kunnen.
Dat doet geen enkele Norm.

Ik vraag me af waar jou reactie precies vandaan komt
- Een norm is geen wet. Je mag met gezond verstand afwijken ter verbetering of als
onmogelijk voldaan kan worden.
- regels van fabrikanten en leveranciers staan niet boven de norm.
- Regels kunnen niet begrepen worden zonder technische kennis.
Steven van der Bent
Nieuwlid

Berichtdoor duiveltje op vr 04 feb, 2011 10:33

Voor het aanbrengen van de melders was reeds vastgesteld dat de ruimte geen standaard ruimte was (10 m hoge ruimte in industriële omgeving met plaatselijk grote luchtsnelheden en veel obstakels aan het plafond). een proefbrand was dus noodzakelijk. Inmiddels zijn de kappen geplaatst op een hoogte van 6 m. en deze voldoen prima moet ik zeggen. maar toch bedankt.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Mippie Esser op vr 04 feb, 2011 12:04

duiveltje schreef:Voor het aanbrengen van de melders was reeds vastgesteld dat de ruimte geen standaard ruimte was (10 m hoge ruimte in industriële omgeving met plaatselijk grote luchtsnelheden en veel obstakels aan het plafond). een proefbrand was dus noodzakelijk. Inmiddels zijn de kappen geplaatst op een hoogte van 6 m. en deze voldoen prima moet ik zeggen. maar toch bedankt.

Nou ben ik erg benieuwd wat voor kappen je gebruikt hebt, vlak of met een opstaande rand... :wink:
Mippie Esser
120+ berichten

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie