Rookproef brandweerlift

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Rookproef brandweerlift

Berichtdoor pietervw op di 10 jan, 2012 14:01

Dag,

Van een machinekamerloze brandweerlift wordt dmv een aspiratiesysteem de liftschacht gedetecteerd.
Nu willen we een brandproef in de liftschacht houden.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee, op welke positie moeten we deze proef houden ?
Moet dit onder in de liftschacht, en waar moet de lift dan staan, of bijvoorbeeld boven op de lift ?

Ben benieuwd
pietervw
Nieuwlid

Re: Rookproef brandweerlift

Berichtdoor kruislijst op di 10 jan, 2012 15:05

proefbrand moet worden uitgevoerd in een normale bedrijfssituatie onder de meest ongunstig geachte omstandigheden.

De lift boven de proefbrand en de brand op putniveau zal waarschijnlijk de lastigste zijn.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Rookproef brandweerlift

Berichtdoor Christiaan van de Geer op di 10 jan, 2012 22:03

Als de aandrijving (lees liftmachinekamer) van de lift in de schacht aanwezig is, kan de schacht worden aangemerkt als een ruimte met een verhoogd risico. Afhankelijk van de installatieomvang is automatische detectie een voorschrift en volgens de NEN 2535:2009 is bij de toepassing van een aspiratie systeem inderdaad een proefbrand noodzakelijk.

Afhankelijk van de hoogte van de schacht zijn er meerdere aanzuigpunten en is de positie van de liftkooi dan ook minder van belang en ben het met kruislijst eens dat onderin de liftschacht de kans op een brand groter is en zou dan ook daar de opstelling maken. Daarnaast is het belangrijk dat de schacht schoon wordt opgeleverd, vooral bij nieuwbouw projecten is het een mooie prullenbak;-)

Wellicht ten overvloeden maar er zijn aanvullende eisen ten aanzien van een brandweerlift. Bij een brandmelding vanuit de liftmachinekamer mag deze ook niet meer door de brandweer worden gebruikt.
Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.
Christiaan van de Geer
30+ berichten

Berichtdoor kruislijst op di 10 jan, 2012 22:12

Voordeel van liftschachten is dat ze er vaak hetzelfde uitzien,

Vergelijkbare proefbranden zijn snel te vinden.
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Alfred Meekhof op vr 13 jan, 2012 13:13

Ik heb ooit een proefbrand gedaan in een liftschacht.
Deze lift schacht was 5 verdiepingen hoog.
De lift in de hoogste stand gezet en de verwarmingsplaat in de liftkuil
Het juiste aantal blokjes op de verwarmingsplaat gelegd en de verwarmingsplaat aangezet
De deur van de lift weer dicht gedaan en binnen de verbrandingstijd een brandalarm
(natuurlijk iemand van het lift instituit op locatie aanwezig)

Tevens een paar foto,s bijgevoegd
Bijlagen
Afbeelding 037.jpg
Afbeelding 035.jpg
Alfred Meekhof
Nieuwlid

Rookproef brandweerlift

Berichtdoor Christiaan van de Geer op vr 13 jan, 2012 17:03

@Alfred,

Was dit met een aspiratie systeem, zo ja hoe was de buis aangebracht en hoeveel aanzuigpunten waren er? Tevens ben ik benieuwd, hoe je het aantal blokjes hebt bepaald? Met een beperkt vloeroppervlakte, is het aantal blokjes ook gering!?
Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.
Christiaan van de Geer
30+ berichten

Berichtdoor Tantaman op di 17 jan, 2012 20:21

En daarom pleit ik er nou altijd voor om de aspiratiebuis tot bijna onderaan door te laten lopen en niet alleen bovenin af te zuigen. Daarmee hoef je niet bang te zijn dat hij niet of te laat in alarm komt.

Verder maak je een klein foutje; het aantal blokjes hangt af van de hoogte, niet van het vloeroppervlak.
Tantaman
60+ berichten

Rookproef brandweerlift

Berichtdoor Christiaan van de Geer op wo 18 jan, 2012 8:31

@Tantaman, het is een combinatie van de hoogte en vloeroppervlakte. Het vloeroppervlakte is meer bepalend dan de hoogte, kijk maar in de NEN2535 bijlage B. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar het oppervlakte en de hoogte, waarmee je ook direct kunt bepalen of er meerdere aanzuig openingen dienen te zijn. Zelf hanteer ik artikel 7.12.7.10 uit de NEN2535 dat weliswaar over kabelschachten, maar vind dit ook bij een liftschacht van toepassing.
Christiaan van de Geer
30+ berichten

Berichtdoor Paul Wendt op wo 18 jan, 2012 10:40

De boedoelde tabel is in de oude en nieuwe norm gelijk. En inderdaad is de hoogte, de oppervlakte en ventilatievoud, maatgevend voor het aantal blokjes. Hoe de tabel exact moet worden beschouwd is, voorzover ik weet, nooit beschreven.
Ik ben ook benieuwd naar hoe jullie de tabel interpreteren.
Stelling: een liftschacht van 8 tot 13 mtr. hoogte in gebied 4 (18 blokjes). Oppervlakte niet ter sprake.
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor kruislijst op wo 18 jan, 2012 13:10

ik sluit me aan bij Paul, zolang het geen megalift betreft.
kruislijst
750+ berichten

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie