Ik denk dat een hittemelder ook wat overdone is voor particulier gebruik. Zelfs in in bedrijfspanden worden ze niet eens zoveel toegepast.
Om de rookmelders te projecteren kun je als basis het beste artikel 2.146 lid 7 uit het bouwbesluit hanteren:
Bouwbesluit schreef:- Lid 6.
De loopafstand tussen de toegang van een niet-gemeenschappelijke verblijfsruimte en ten minste een toegang van het brandcompartiment of het subbrandcompartiment waarin die ruimte ligt, is ten hoogste 15 m. - Lid 7.
Een toegang als bedoeld in het zesde lid, van een niet-gemeenschappelijke verblijfsruimte, is een toegang van een brandcompartiment of een subbrandcompartiment, of ter plaatse van die toegang begint een route naar de toegang van een brandcompartiment of een subbrandcompartiment. Een besloten ruimte op die route heeft een niet-ioniserende rookmelder die is aangesloten op een voorziening voor elektriciteit en die voldoet aan de primaire inrichtingseisen en de primaire producteisen volgens NEN 2555.
Vrij vertaald betekend dit het volgende:
Kijk vanuit elke verblijfsruimte in je woning welke ruimten je passeerd op de weg naar buiten. Al die ruimten die je passeerd moeten voorzien worden van een rookmelder.
Over het algemeen betekend dit in bijvoorbeeld een standaard eengezinswoning dat de overloop op de eerste verdieping en de ruimt(en) op de begane grond vanaf de trap tot tot de buitendeur. Woon je in een herenhuis, zoals ikzelf, dan kan het door kruipdoor/sluipdoor veel meer worden. Ik heb er zelf hierdoor 7 hangen.
Volgens het bouwbesluit moeten de melders op het lichtnet worden aangesloten en aan de NEN 2555 voldoen, maar dit geld alleen voor nieuwbouw. Dus voor jou eigen bestaande bouw thuis situatie kun je de projectering van het bouwbesluit prima gebruiken bij melders op batterijen. Verder zou ik deze projectering als basis gebruiken, als je iets meer wil, dan kun je vervolgens beginnen met de ruimten met een verhoogd brandgevaar die aan de vluchtweg liggen.