Prestatie-eis brandgrootte Bijlage E NEN6098

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Prestatie-eis brandgrootte Bijlage E NEN6098

Berichtdoor Paul Wendt op di 04 jan, 2011 16:16

Bijlage E omschrijft waar de BMI van een parkeergarage aan moet voldoen. De opstellers hechten een grote waarde aan het snel ontdekken van een beginnende brand teneinde zo snel mogelijk de ontruiming te kunnen opstarten. Een prima gezonde gedachte. Om dit te waarborgen is de prestatie-eis voor de brandgrootte gesteld op 2 brandmatten. De proef moet worden gehouden op een parkeerplaats onder de meest ongunstigste conditie (ventilatie vol aan). Tenminste twee rookmelders moeten vervolgens in alarm komen ( 2 melder/groep afhankelijk).

Wie o wie heeft hier ervaring mee? Melderdichtheid, semi open lucht garages etc. etc.

FireSafety Design
Paul Wendt
120+ berichten

Re: Prestatie-eis brandgrootte Bijlage E NEN6098

Berichtdoor Freddy op do 06 jan, 2011 13:27

Bedoel je de ONTWERPnorm...
Freddy
30+ berichten

Berichtdoor s vreeman op do 06 jan, 2011 20:24

uit een voor mij zeeer betrouwbare bron vernomen dat de ontwerpnorm nog behoorlijk op de kop zal gaan voordat er sprake kan zijn van een definitieve versie. Hierbij hoort volgens mij ook de bijlage!
Wijsheid is:
- gezond verstand in een ongewone mate
- nuchter zijn en twijfelen
- weten wanneer je de perfectie moet vermijden

s vreeman
240+ berichten

Berichtdoor Paul Wendt op vr 07 jan, 2011 8:39

Beste S. Vreeman,

Mijn vraag is concreet of iemand ervaring heeft met het ontwerpen van de BMI op basis van de genoemde prestatie-eis.
Met je reactie kan ik helemaal niks. Met het aanpassen van de bijlage zouden de commissie-leden namelijk zichzelf een brevet van onvermogen geven. Vertel gewoon wat je weet daar hebben we veel meer aan.

P. Wendt
FireSafety Design
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor s vreeman op vr 07 jan, 2011 9:44

nou nou, wat een temperament!

Ik geef gewoon aan dat er nog diverse ontwikkelingen zijn, ook op het gebied van de melding. Ik dacht dat het wellicht handig was om dit te delen met collega forumleden. Ik zal de volgende keer melden dat het 'off-topic' is, dan is dat in ieder geval duidelijk.

En nee, concreet geen ervaring als je dat zo graag wilt weten.

Alvast mijn excuus aan iedereen die dit noninformatie vindt.
Wijsheid is:

s vreeman
240+ berichten

Berichtdoor Sam op vr 07 jan, 2011 9:59

Heeft iemand al ervaring met het werken met Bouwbesluit 2011? Ik weet dat deze nog concept is, en thans aangepast wordt, maar ja, veel aanpassingen zullen er niet komen want dan geven de makers zichzelf een brevet van onvermogen...

:roll: :roll: :roll:
Een vat vol kennis in nog geen druppel wijsheid waard
Sam
60+ berichten

Berichtdoor Paul Wendt op vr 07 jan, 2011 11:45

Er is al een regio die de ontwerpnorm gebruikt, namelijk Rotterdam-Rijnmond. Ik verwacht dus geen inhoudelijke wijzigingen omdat een afgevaardigde van de Brandweer Rotterdam commissie-lid is. Het zou bizar zijn als de bijlage weer zou worden aangepast. Dit zou betekenen dat de parkeergarages die onlangs zijn opgeleverd in het Rotterdamse niet voldoen aan de NEN6098. Daar zitten ze nou niet echt op te wachten.
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor Sam op vr 07 jan, 2011 12:47

Das nou juist het leuke van normontwikkeling: er is niet één persoon die bepaalt wat er in een norm komt, maar een commissie onder leiding van een supervisor van NEN. :H:

Daarnaast heeft er een openbare commentaarronde plaats gevonden. Het lijkt me helder dat de commissie iets moet met eventuele opmerkingen die tijdens deze commentaarronde zijn gemaakt. Dus dat er een meneertje of mevrouwtje uit Rotterdam in de commissie zit zegt me niet zoveel...

Blijkbaar heeft dhr. Veerman dusdanige contacten binnen de commissie dat hij durft te stellen dat de norm nog een keer over de kop gaat, ondanks de afvaardiging uit Rotterdam. Misschien moeten we juist wel blij zijn dat dhr. Veerman deze informatie met ons, mede-forumleden, wil delen. :W:

Tot zover de discussie over de status van deze norm, lijkt me. Succes met je zoektocht naar het antwoord op je vraag.
Een vat vol kennis in nog geen druppel wijsheid waard
Sam
60+ berichten

Berichtdoor Paul Wendt op vr 07 jan, 2011 13:43

Van de mogelijkheid online te reageren op het normontwerp hebben overigens maar weinigen gebruik gemaakt. De reacties waren voor iedereen te lezen.

In mijn optiek kan een projecteringsdeskundige op voorhand nu geen adequate melderprojectie maken. Ontwerpen kunnen sowieso niet meer worden getoetst op projecteringsrichtlijnen. Uitsluitend op basis van resultaten van proefbranden kan achteraf de conclusie worden getrokken of een projectie voldoende was.

Ik ben bang dat niemand ervaring heeft met het ontwerpen op basis van de gestelde prestatie-eis. De commissie heeft zelf ook geen onafhankelijk ondersteunende onderzoeken gedaan waar we op kunnen terugvallen. De verwachte verbetering van de veiligheid voor de bezoekers zou wel eens averechts kunnen uitvallen.

En mocht dhr. Vreeman meer weten over de ontwikkeling van het normontwerp dan is m.i. openbaarheid gewenst.
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor s vreeman op vr 07 jan, 2011 19:35

Beste Paul,

Net als bij normale 'niet standaard ruimten' uit 2535 (hoge luchtsnelheid) zijn projecteringsnormen niet zondermeer toepasbaar en dient dmv een proefbrand gekeken te worden of de projectering voldoet. Wat is er in de 6098 zo anders?

Nee, ik kan niet meer vertellen over een afloop omdat volgens mij niemand weet waar de discussies binnen de normcommissie toe zullen leiden, zelfs de commissieleden niet! Afwachten dus en in Rotterdam goed vastleggen welke eisen je hanteert zodat je niet achteraf op je vingers getikt wordt.

Trouwens: willen ze bij jouw project ook multicriteriamelders in de garage? Bij een recent vergund project was dat de eis.

Fijn weekend allen.
Wijsheid is:

s vreeman
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie