Pendel tbv rookmelder

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Pendel tbv rookmelder

Berichtdoor Theo Aalbers op wo 25 jan, 2012 8:34

Wat voor pendels (merk/type/uitvoering) worden er toegepast om een optische melder conform norm te verlagen? Ik ben een beetje aan het rondneuzen geweest bij de verschillende leveranciers, maar een kant-en-klare oplossing schijnt er niet zo 1-2-3 te zijn.
Iemand als eens iets besteld en/of gemaakt?

Mvg, Theo
Theo Aalbers
20+ berichten

Re: Pendel tbv rookmelder

Berichtdoor J. Nieuwland op wo 25 jan, 2012 10:36

De uitvoering van een pendel is sterk afhankelijk hoe de "omgeving" van de beoogde locatie eruit ziet. In een vide of atrium van een kantoorgebouw zul je een andere pendel gebruiken dan in een fabriekshal.
Wij laten meestal de pendels maken bij een lokaal metaalverwerkend bedrijf. Meestal is dat bij ons strip in een S/Z vorm gebogen. (i.i.g. zodanig dat de melder horizontaal is gepositioneerd)
Let er op dat het materiaal stevig genoeg is dat je de melder ook nog kunt verwijderen met een plukker. Ik heb ook weleens gezien dan men een draadeindje M8 in combinatie met een doos gebruikt om te pendelen.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Theo Aalbers op wo 25 jan, 2012 13:17

Ik al een paar mooie oplossingen gezien ;) maar ik vroeg me af of er niet iets is wat speciaal ontwikkeld is voor optische melders. Ik dacht dan aan een pendel waarmee je door middel van het in elkaar schuiven van de stang de lengte kan variëren van de minimale tot de maximale afstand uit de NEN2535.
Dan zouden we (lees, de projectleiders) niet voor elke situatie het wiel opnieuw moeten uitvinden.
Theo Aalbers
20+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op wo 25 jan, 2012 13:23

Theo Aalbers schreef:Ik al een paar mooie oplossingen gezien ;) maar ik vroeg me af of er niet iets is wat speciaal ontwikkeld is voor optische melders. Ik dacht dan aan een pendel waarmee je door middel van het in elkaar schuiven van de stang de lengte kan variëren van de minimale tot de maximale afstand uit de NEN2535.
Dan zouden we (lees, de projectleiders) niet voor elke situatie het wiel opnieuw moeten uitvinden.

Dat zou misschien wel kunnen, maar wordt wel een kostbare geschiedenis.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Pendel tbv rookmelder

Berichtdoor Christiaan van de Geer op wo 25 jan, 2012 13:44

Beste Theo,

Wat heeft je van deze oplossing... (zie bijgaande foto)

Christiaan van de Geer
mcsgroep
Bijlagen
Pendel 270-480mm.jpg
Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.
Christiaan van de Geer
30+ berichten

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie