Parkeergarage

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Parkeergarage

Berichtdoor Norman Graafsma op ma 09 aug, 2010 14:10

De volgende situatie doet zich voor:

Ik moet een projectering maken voor een parkeergarage conform de Praktijkrichtlijn gelijkwaardigheid Brandveiligheidseisen van het bouwbesluit voor mechanisch geventileerde parkeergarages met een gebruiksoppervlakte groter dan 1.000 m2. Uiteraard met de NEN2335:1996 en NEN2575:2004 in ogenschouw genomen.

Op zich geen enkel probleem, maar door de afmetingen (mn. door de breedte) van de parkeergarage moet ik conform de eisen erg riant projecteren. Door de afstand van de ene zijde tot de andere zijde kom ik formeel op 3 rijen thermische melders, echter met het boerenverstand zouden dit ook 2 rijen melders kunnen zijn. In geval van 2 rijen zouden er op de rijbaan, dus nooit op de parkeervakken zelf, gaten vallen in de projectie waarbij de detectiecircels (diameter 5,8 mtr.) elkaar wel raken, maar niet overal geheel overlappen. Gaten met een afmeting van 5 tot maximaal 30 cm. Notabene op de rijbaan, waar het brandrisico het laagst is.

Om geen consessies te doen aan de brandveiligheid, ga ik formeel aanbieden, dus met 3 rijen melders, ook om niet in discussie te komen bij het RvO en/of certificering.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Wat is leading, gezond verstand of de regelgeving?
Met vriendelijke groet,

Norman Graafsma
Account manager, Hertek BV
Norman Graafsma
Nieuwlid

Re: Parkeergarage

Berichtdoor Leon Guijt op ma 09 aug, 2010 14:13

Ik zou regelgeving aanhouden ivm certificering. Dit aangezien je anders de projectering met een proefbrand conform Praktijkrichtlijn dient aan te tonen. De kans dat deze proefbrand zal slagen is minimaal.
Leon Guijt
Nieuwlid

Berichtdoor Norman Graafsma op ma 09 aug, 2010 14:23

Hmmm......

Ik heb ook mensen gesproken die ervaren zijn met parkeergarages en proefbranden die beweren dat de proefbrand geen enkel probleem zou moeten zijn.

Leon , alvast bedankt in ieder geval!
Met vriendelijke groet,

Norman Graafsma
Norman Graafsma
Nieuwlid

Berichtdoor johan op ma 09 aug, 2010 15:59

ik ken de situatie niet maar is het misschien een idee om dmv een proefopstelling een proefbrand te houden om zo te kijken of een afwijkende projectering wellicht toch voldoet ?
johan
240+ berichten

Berichtdoor Norman Graafsma op ma 09 aug, 2010 20:53

johan schreef:ik ken de situatie niet maar is het misschien een idee om dmv een proefopstelling een proefbrand te houden om zo te kijken of een afwijkende projectering wellicht toch voldoet ?

Het pand staat nog niet en de parkeergarage is nog niet gegraven.
Een proefbrandje stichten gaat dus helaas nog niet.
Met vriendelijke groet,

Norman Graafsma
Norman Graafsma
Nieuwlid

Berichtdoor Leon Rijsdijk op ma 09 aug, 2010 22:02

Je heb het over alleen thermische melders waarom pak je geen dual sensor vervolgens zet je je rookdetektie op het laagste niveau en het thermische element op het hoogste liefst differentiaal vervolgen mag je de melder als rookmelder projecteren echter rookproef aan het eind doen om jezelf te overtuigen
Leon Rijsdijk
30+ berichten

Berichtdoor Leon Guijt op di 10 aug, 2010 15:15

Norman Graafsma schreef:Hmmm......

Ik heb ook mensen gesproken die ervaren zijn met parkeergarages en proefbranden die beweren dat de proefbrand geen enkel probleem zou moeten zijn.

Leon , alvast bedankt in ieder geval!

Norman, graag gedaan.

Met de proefbranden bedoel ik de proefbranden conform Praktijkrichtlijn (aanvullende) Brandveiligheidseisen op het bouwbesluit voor Mechanische geventileerde parkeergarages met een gebruiksoppervlakte groter dan 1000 m2.

Indien de projectering conform NEN 2535 brandgrootte 7 word uitgevoerd dan is er inderdaad geen probleem. :brwman:
Leon Guijt
Nieuwlid

Berichtdoor Norman Graafsma op di 10 aug, 2010 15:20

Leon Rijsdijk schreef:Je heb het over alleen thermische melders waarom pak je geen dual sensor vervolgens zet je je rookdetektie op het laagste niveau en het thermische element op het hoogste liefst differentiaal vervolgen mag je de melder als rookmelder projecteren echter rookproef aan het eind doen om jezelf te overtuigen

Conform Praktijkrichtlijn (aanvullende) Brandveiligheidseisen op het bouwbesluit voor Mechanische geventileerde parkeergarages met een gebruiksoppervlakte groter dan 1000 m2 mag je de thermische melders al projecteren als optische rookmelder, dit is dus geen probleem.

Wel bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,

Norman Graafsma
Norman Graafsma
Nieuwlid

Berichtdoor AB op wo 11 aug, 2010 7:05

Men heeft hier al over nagedacht en in een norm verwoord, dus:
- gewoon conform de NEN 2535, dekkend projecteren en anders aantonen middels een proefbrand!

Ook zou ik, indien daar nog geen sprake van is, de Haagse praktijkrichtlijn aanhouden en de BMI laten doormelden.
AB
60+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 11 aug, 2010 12:45

AB schreef:Men heeft hier al over nagedacht en in een norm verwoord, dus:
- gewoon conform de NEN 2535, dekkend projecteren en anders aantonen middels een proefbrand!

Ook zou ik, indien daar nog geen sprake van is, de Haagse praktijkrichtlijn aanhouden en de BMI laten doormelden.

Doormelding BMI.... Brandweer wil toch nodeloze meldingen terugdringen en minder installaties die doormelden?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie