ontruimen na inslag handmelder

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

ontruimen na inslag handmelder

Berichtdoor Rob Pinkse op do 26 jan, 2012 11:10

als ik op de begane grond van een gebouw brand zie en hiervoor de handmelder insla moet dan de ontruimingsinstallatie in het gehele gebouw worden geactiveerd. ik wil graag weten waar ik deze regelgeving kan terug vinden als die er is.
Rob Pinkse
Nieuwlid

Re: ontruimen na inslag handmelder

Berichtdoor J. Nieuwland op do 26 jan, 2012 14:24

NEN2575:2004: 7.4.1

"In de volgende gevallen moet in een alarmeringszone een ontruimingssignaal worden gegenereerd:
- de desbetreffende alarmeringszone is op een bedieningspaneel geactigeerd;
- in de desbetreffende alarmeringszone is een handbrandmelder geactiveerd."

In het PvE moeten de alarmeringszones zijn vastgesteld. Vaak is dat één zone, gehele gebouw.
Indien dat laatste het geval is, is het antwoord dus ja.

NEN2535:2009: 10.4

"de handbrandmelder bij de receptie of portier moet alle sturingen verrichten die door de handbrandmelders in de betreffende installatie zouden worden verricht en niet alleen de sturing behorende bij de bouwlaag waar de receptie of portier toe behoort".

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Jac Waas op di 07 feb, 2012 22:40

Even los van NEN 2575, alleen om een discussie te starten:
- Hoe groot is de kans dat de geactiveerde HBM zich ook bevindt in het gebied waar de calamiteit is?
- Is het beter om rookmelders altijd de ontruimingsinstallatie aan te laten sturen?
De kwaliteit van een beetje rookmelder is zo goed dat het aantal onechte- en ongewenste brandalarmen minimaal is.
Hoe groot is de impact van een ontruiming t.o.v. het onnodig bezoek van de brandweer?
- Als de klant niet beschikt over b.v. een PZI of Dect, gekoppeld met de BMI, hoe informeert hij dan zijn interne
organisatie? Via een receptie met een stagiare als bezetting? Via de ontruiming die niet geactiveerd wordt door de
rookmelders? Via de brandweer die plots op de stoep staat?
Ik heb benieuwd naar u reacties.
Jac Waas
30+ berichten

Berichtdoor Paul Wendt op wo 08 feb, 2012 0:35

Beste Jac,

Je opmerking over de kwaliteit van een "beetje" rookmelder kan ik in dit vraagstuk niet plaatsen.
Melders, ongeacht het merk, moeten allemaal voldoen aan dezelfde criteria als het gaat om het detecteren van een beginnende brand. Je suggereert dat er goedgekeurde melders zijn die niet voldoen aan jouw omschrijving van een "beetje" en dus niet goed. Is een melder goed omdat hij een beginnende brand detecteerd of beter als het gaat om het voorkomen van onechte en/of ongewenste brandmeldingen? Voorzover ik weet eist de regelgeving een brandmeldinstallatie en geen installatie die onechte en/of ongewenste brandmeldingen voorkomt. De NEN2535:2009 geeft in artikel 4.3.1 maatregelen aan ter voorkoming van onechte en/of ongewenste brandmeldingen in de sfeer van adequaat beheer (onderhoud en controle), een juiste projectie en betere detectie-technieken zonder afbreuk te doen op de meldergevoeligheid als het gaat om het detecteren van een beginnende brand.
Daarnaast de suggestieve opmerking over de kwaliteit van een stagiaire. Ooit zelf stagiaire geweest?
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 08 feb, 2012 17:07

my 2 cts

Ik zou juist denken dat als er een handmelder wordt ingeslagen, dit een doelbewuste handeling is omdat men brand heeft gezien.

gezien de loze meldingen van rookmelders waar de brandweer op rijdt, zou ik de :brwman: liever laten rijden op een handmelder
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Mippie Esser op wo 08 feb, 2012 20:31

J. Nieuwland schreef:
NEN2535:2009: 10.4

"de handbrandmelder bij de receptie of portier moet alle sturingen verrichten die door de handbrandmelders in de betreffende installatie zouden worden verricht en niet alleen de sturing behorende bij de bouwlaag waar de receptie of portier toe behoort".

J. Nieuwland

Even off-topic:
Leuk, als je schuimblussing in je gebouw hebt die door een handmelder geactiveerd wordt :H:

De uitleg van mijnheer Nieuwland klopt helemaal.

@Jac / Paul:
Iedereen weet dat bebaalde leveranciers vinden dat ze betere automatische brandmelders dan een ander produceren. En er zijn voorbeelden te noemen die deze gedachten bevestigen. Ik denk dat Jac daar een beetje op aan stuurt.

:bwt:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op do 09 feb, 2012 16:45

Louis van Wijk schreef:Ik zou juist denken dat als er een handmelder wordt ingeslagen, dit een doelbewuste handeling is omdat men brand heeft gezien

Ligt denk ik ook wel een beetje aan de instelling waar die dingen hangen. Sommige gebruikersgroepen hebben de neiging ze ook in te drukken zonder dat ze brand hebben gezien. :wink:
Joachim Bolte
Globale moderator

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie