Sinds kort mogen wij het onderhoud van een aantal BMI van een aantal basisscholen uitvoeren. Het betreft niet-gecertificeerde BMI's (dus zonder doormelding). De brandweer heeft echter als eis gesteld dat de installaties onderhouden moeten worden.
Tijdens het onderhoud heb ik een aantal zaken geconstateerd welke ik niet had verwacht. Bij een aantal van deze scholen heb ik in het 'logboek'/mapje een brief van de brandweer gezien waarin alleen een ontruimingsalarminstallatie type C (= type B zonder doormelding) wordt geëist. Wettelijk is er in het betreffende pand dan geen BMI vereist.
Er hangt een conventionele BMC, met wat slowwhoops in de gangen en hier en daar een handbrandmelder.
Ik heb de installaties beoordeeld als een brandmeldinstallatie (dus op basis van de NEN2654-1). Hierdoor zijn een aantal punten naar voren gekomen zoals te lage accucapaciteit en ontbrekende handbrandmelders bij brandslanghaspels.
Is dit nu juist? Mag ik zo'n installatie wel als een BMI beoordelen?
En moet zo'n installatie dan ook door een beheerder maandelijks gecontroleerd worden? (wordt nu niet gedaan)
De installaties zijn trouwens bijna allemaal in elkaar geknutseld. Geluidsniveau en geluidstoon (geen slowwhoop) voldoet vaak niet aan de NEN2575. Dus een beoordeling op basis van de 2575 zou ook negatief uitvallen.