Google is ook mijn beste vriend, en als ik het goed begrijp is het als volgt:
Beide normen zijn inderdaad nog ontwerp normen. Zoals mijnheer Nieuwland terecht opmerkt is het onmogelijk dat er nu al een fabrikant is die beweert dat hij een NEN-EN 54-29 goedgekeurde melder heeft. Zolang de norm een ontwerp is kan dit voor zover ik weet niet.
NEN-EN 54-15 is bedoeld voor multi-sensor melders welke meer dan één fysiek of chemisch fenomeen van een echte brand kunnen detecteren.
NEN-EN 54-29 is bedoeld voor multi-sensor melders met ten minste één optische- of ionisatie rook sensor, en ten minste één warmte sensor.
Melders met een combinatie van optische en thermische worden nu nog via de NEN-EN 54-5 én 7 goed gekeurd. Deze zullen in de toekomst onder de NEN-EN 54-29 vallen. Alle andersoortige multi-sensor melders (combinatie van CO / vlamdetectie / optisch / thermisch) zullen onder de NEN-EN 54-15 vallen.
Via Google ben ik ook nog een document van de brandweer Haaglanden tegengekomen waarin wordt gesteld dat het niet verstandig is om in keukens zomaar proefbrand grootte 7 toe te staan, maar melders toe te passen die NEN-EN 54-15 goedgekeurd zijn. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt…
http://www.brandweer.nl/publish/pages/5990/toepassingthermischeofmulti_1.pdf