Montage plaats ontruimingsinstallatie

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Montage plaats ontruimingsinstallatie

Berichtdoor Gerrit Bakker op wo 14 jan, 2009 0:40

Gisteren kwam ik bij een klant een ontruimingssysteem tegen welke in de meterkast op ruim 2m hoogte was gemonteerd.

Toen ik daar een opmerking over maakte wist de installateur te vertellen dat dit gewoon mocht omdat voor ontruimingsinstallaties andere voorschriften zouden gelden.

In de tijd dat ik de cursus onderhoudsdeskundige heb gevolgd was het toch van "het maakt niet uit waar en hoe hoog je en BMC of ontruimingscentrale monteerd, als hij maar zichtbaar bij de entree zit tussen de 120 en 150 cm".

Nu weet ik dat er een nieuwe norm voor ontruimingsinstalaties is of komt, maar kan deze nog niet vinden.
Wie weet hoe het zit met de montage van dit soort systemen, mogen die nu inderdaad ook in de meterkast geplaatst worden?
Het lijkt mij nl. vreemd om eerst in de meterkast te moeten kijken op welke verdieping men de rode handmelder heeft ingedrukt.

suc6

Gerrit
Gerrit Bakker
Nieuwlid

Re: Montage plaats ontruimingsinstallatie

Berichtdoor J. Nieuwland op wo 14 jan, 2009 11:49

De door jouw omschreven installatie is een brandmeldinstallatie met niet-automatische bewaking met een ontruimingsalarminstallatie type B en zonder doormelding naar RAC.

Nen 2535 omschrijft de eisen mbt plaatsing van een brandmeldcentrale, zowel de hoogte als de ruimte. 2 meter is te hoog en in de meterkast mag niet, tenzij een brandweerpaneel/nevenpaneel is aangebracht.

Overigens kan je installatie stammen uit de periode voor 2004. Toen gold de NEN2575:2000 en bestond er een ontruimingsinstallatie type C. Dit was een soort van brandmeldcentrale met daarop aangesloten blauwe handmelders en slowwhoops.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor PDANDRÉ op zo 08 feb, 2009 0:40

De door jouw omschreven installatie is een brandmeldinstallatie met niet-automatische bewaking met een ontruimingsalarminstallatie type B en zonder doormelding naar RAC.

O ja? Het kan toch ook een ontruimingsinstallatie type B zijn?
Ik ben er haast zeker van de ontruimingscentrale's niet direct zichtbaar hoeven te zijn bij binnenkomst.
Ik heb meerdere malen namelijk de centrale uit het zicht geplaatst, zonder problemen.
PDANDRÉ
30+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op ma 09 feb, 2009 14:47

Citaat NEN2575:2004:
(5.2.3) "Een luid alarm B-installatie wordt ontworpen als een ontruimingsalarminstallatie die in een brandmeldinstallatie is geintegreerd, of met een brandmeldinstallatie is gecombineerd."

Dit houdt globaal in -in het eerste geval- dat de slowwhoops rechtstreeks door de BMC worden aangestuurd of -in het andere geval- dat een aparte centrale eenheid wordt toegepast en wordt aangestuurd door de BMC.

Als ik het bericht van de plaatser van dit topic nog eens doorlees, kom ik tot de conclusie dat van de eerste situatie sprake is. De schijver zegt immers " in meterkast kijken ...rode handmelder".
Uit het feit dat sprake is van rode handmelders concludeer ik dat de NEN2575:2004 van toepassing was, immers voor 2004 moest de handmelder blauw zijn. Het feit dat in de meterkast gekeken moet worden betekent dat de handmelders dus zijn aangesloten op de centrale unit in de meterkast.

Uit bovenstaande concludeer ik dat sprake is van de situatie zoals ik in mijn vorige reactie omschreven heb en dat de centrale unit (= dus de brandmeldcentrale) niet in de meterkast moet zitten, tenzij een bedienpaneel bij receptie of entree is geplaatst.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie