De maat Dv is gelijk aan Dh

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

De maat Dv is gelijk aan Dh

Berichtdoor Marcel Rademakers op vr 19 aug, 2011 10:17

Beste Medeforumleden,

Met de komst van NEN2535 C1:2010 is er in Artikel 10.11.5.7 een opmerking bijgekomen en wel:

De maat Dv is gelijk aan Dh.

Begijp ik het goed dat ze hiermee bedoelen dat de maat Dv (afstand tussen rookgevoelig element en plafond) gelijk is aan Dh (is minimaal 0,5 meter).

Dus dat ik altijd minimaal 50 cm moet pendelen bij rookmelders in ruimten met bijzondere dakconstructies ?

Groet,
Marcel.

P.S. Deze vraag stel ik, daar mensen aangeven dat deze opmerking fout zou zijn.
Er zou volgens hen moeten staan: De maat Dh is gelijk aan Dv ????? :F:
Marcel Rademakers
20+ berichten

Re: De maat Dv is gelijk aan Dh

Berichtdoor Anton Laenen op za 31 maart, 2012 19:32

Hallo,

Hoe dit wettelijk gezien zit weet ik niet, echter werd mij volgend advies gegeven door een fabrikant van rookdetectoren :

Bij schuine plafonds dient de rookmelder horizontaal en afhankelijk van de dakhelling op een bepaalde afstand vanuit de nok geplaatst te worden. Bij een dakhelling tot 30° bedraagt die afstand minimaal 25 cm en maximaal 40 cm. Bij een dakhelling groter dan
30° bedraagt die afstand minimaal 30 cm en maximaal 50 cm

Deze info is gebaseerd op woonhuizen en mogelijk verschilt dit een beetje van de richtlijnen voor grotere ruimtes.

MvG, Anton.
Anton Laenen
Nieuwlid

Re: De maat Dv is gelijk aan Dh

Berichtdoor AB op ma 02 apr, 2012 9:46

Nee, wat nu duidelijk is verwoord is dat je nu ook ten minste 50 cm van de wand moet afblijven!
AB
120+ berichten

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie