Maandelijkse controle ontruimingsinstallatie

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Maandelijkse controle ontruimingsinstallatie

Berichtdoor Rob van Amerongen op do 08 dec, 2011 10:18

Het klopt toch, dat indien er een ontruimingsinstallatie in een woongebouw aanwezig is, deze maandelijks getest moet worden volgens onderstaande regels?

Gebruiksbesluit 2008:
Artikel 2.2.1. lid 8. Het beheer, de controle en het onderhoud van een installatie als bedoeld in het eerste tot en met derde lid voldoet aan NEN 2654-1:2002.
Artikel 2.3.6. lid 4. Het beheer, de controle en het onderhoud van een ontruimingsalarminstallatie als bedoeld in het eerste tot en met derde lid voldoet aan NEN 2654-2:2004.

De bovenstaande Nen normen geven eisen voor het beheer, de controle en het onderhoud van brandmeldinstallaties en ontruimingsalarminstallaties in gebouwen. De installaties in een gebouw kunnen alleen effectief blijven functioneren wanneer de betrokken beheerder er voor zorgt dat het beheer, de controle en het onderhoud van de installatie op de juiste wijze plaats vinden. En dit betekent dat er maandelijks moet worden gecontroleerd.

Ik maak op twee plekken, waar de woningbouwvereniging de beheerder is mee, dat dit niet maandelijks gebeurt.
De ene woningbouwvereniging keurt twee keer per jaar en de andere heeft dit uiteindelijk na een jaar gedaan.
Zie ik iets over het hoofd of heb ik gelijk?
Rob van Amerongen
Nieuwlid

Re: Maandelijkse controle ontruimingsinstallatie

Berichtdoor Louis van Wijk op do 08 dec, 2011 18:28

Is het een wettelijk geeiste OAI?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Rob van Amerongen op vr 09 dec, 2011 14:21

Louis van Wijk schreef:Is het een wettelijk geeiste OAI?

Hallo Louis,

Ik kan je het op dit moment niet zeggen, daar zal ik nog even navraag voor moeten doen, maar stel dat het niet wettelijk geëist is, maakt dit de eisen dan anders? Het gebruiksbesluit maakt volgens mij geen onderscheid in geëste en niet geëiste OAI's. M.i. zou je een OAI moeten testen als deze aanwezig is, anders zou dit alleen maar voor een schijnveiligheid zorgen. Maar ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt.
Rob van Amerongen
Nieuwlid

Berichtdoor Louis van Wijk op vr 09 dec, 2011 15:50

Als die niet wettelijk geeist is kan je er m.i ook geen eisen aan stellen. Het is allemaal vrijwillig.
I.h.k.v schijnveiligheid kan ik wel met je meegaan, maar hoever..? Zou dan moeten met een "vangnetartikeltje"
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor J. Nieuwland op vr 09 dec, 2011 16:30

[quote= Het gebruiksbesluit maakt volgens mij geen onderscheid in geëste en niet geëiste OAI's. .[/quote]

Artikel 2.3.6. lid 4 geeft aan dat een OAI moet voldoen aan 2654-2. Dit geldt echter voor OAI's als bedoeld in het eerste tot en met derde lid. Het eerste lid zegt dat een OAI aanwezig moet zijn indien voor het gebouw ook een BMI vereist is conform artikel 2.2.1.

Dus gaat het hier over door overheid geeiste OAI's . Overigens zal een gebruiker over het algemeen niet zo gauw investeren in een installatie die niet vereist is en die geen geld oplevert, maar geld kost.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Rob van Amerongen op vr 09 dec, 2011 16:37

Wettelijk zal de OAI niet nodig zijn, volgens Bijlage 1, artikel 2.2.1, eerste lid, uit het gebruiksbesluit.
Aangezien er een OAI is, is er m.i. wel onderhoud noodzakelijk. Indien dit mogelijk niet maandelijks hoeft te gebeuren, roept het bij mij wel de vraag op, hoe vaak dit dan wel noodzakelijk is.

Ik heb van de week contact met een installateur. Ik zal hem ook eens vragen hoe hij hier over denkt en dan kom ik er nog wel op terug.
Rob van Amerongen
Nieuwlid

Berichtdoor Louis van Wijk op vr 09 dec, 2011 18:06

Praktisch gezien ben ik dat dus met je eens. Als je "wat-voor-voorziening-ook" in je pand hebt, vind ik dat je die moet onderhouden. Alleen of dat helemaal 100% volgens de norm moet kun je je afvragen.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Rob van Amerongen op vr 16 dec, 2011 10:37

Gisteren heb ik 2 handhavers gesproken. Zij gaven aan dat de installaties moeten voldoen aan de NEN-eisen.
Ook correspondentie tussen een door de gemeente ingeschakeld Veiligheidsbureau en de woningbouwvereniging bevestigd dit.
Rob van Amerongen
Nieuwlid

Berichtdoor Louis van Wijk op vr 16 dec, 2011 14:47

Rob van Amerongen schreef:Gisteren heb ik 2 handhavers gesproken. Zij gaven aan dat de installaties moeten voldoen aan de NEN-eisen.
Ook correspondentie tussen een door de gemeente ingeschakeld Veiligheidsbureau en de woningbouwvereniging bevestigd dit.

"ze geven aan dat...."
Wat is de onderbouwende motivering daarvoor dan :?:
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Paul Wendt op vr 16 dec, 2011 16:03

Gisteren heb ik 2 handhavers gesproken. Zij gaven aan dat de installaties moeten voldoen aan de NEN-eisen.

Vraag aan een koe of hij gras lust. Wedden dat hij ja zegt.

Ik bedoel hiermee dat een handhaver altijd zal zeggen dat er gehandhaafd moet worden. Door te verwijzen naar de "NEN" creëert hij zo zijn eigen werk.
Paul Wendt
120+ berichten

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie