Lassen in BMI

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Lassen in BMI

Berichtdoor J Vos op vr 11 nov, 2011 22:54

Ik weet dat je niet mag lassen in een BMI, behalve in de daarvoor bestemde lasdozen.
Hoe zit het echter met lassen in componenten, mag ik b.v. een las maken in bv een rookmelder of in een handbrandmelder.??
J Vos
Nieuwlid

Re: Lassen in BMI

Berichtdoor Richard Visser op za 12 nov, 2011 20:05

Je zult in componenten wel moeten lassen, anders kun je ze niet aansluiten.
Naar mijn idee mag je geen andere lassen maken in componenten. Conform de NEN 2535 moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Aan deze voorwaarden kun je nauwelijks voldoen als je bijvoorbeeld in een melder een las maakt.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Mippie Esser op zo 13 nov, 2011 10:57

Srtikt genomen mag het naar mijn idee niet. Maar er zijn situaties waarin je er bijna niet aan ontkomt. Denk bijvoorbeeld aan een volgschakeling bij een conventionele brandmeldinstallatie, dus met diodes er in. Wat dan weer van belang is, is hoe je de las maakt. Als je de draadjes alleen maar in elkaar draait, ga je zeker problemen krijgen. Met een "kroonsteen" kunnen je aders afbreken. Dat risico bestaat ook bij mini lasdopjes (micro wago's). Debeste oplossing is een goede gesoldeerde verbinding. Stukje krimpkous er overheen, en je hebt een verbinding die langer mee gaat dan de levensduur van je componenten.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Berichtdoor R Visser op ma 14 nov, 2011 14:13

Met betrekking tot de gesoldeerde verbinding, hier ben ik het niet mee eens.

Zeker op langere termijn geeft oxidatie in dergelijke verbindingen de nodige problemen.
R Visser
Nieuwlid

Berichtdoor Richard Visser op ma 14 nov, 2011 15:14

Eris geen betere verbinding dan een soldeerverbinding, klemmen kunnen ook oxyderen,
Richard Visser
120+ berichten

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie