Groene handmelder

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Groene handmelder

Berichtdoor jansen op wo 07 okt, 2009 17:40

Er is bij ons in de gemeente een discussie ontstaan over het toepassen van de groene handmelders.

Groot bijeenkomstgebouw (meer dan 500 personen) Nu wil de gebouweigenaar - huurder de vluchtdeuren voorzien van kleefmagneten welke gestuurd worden door een groene handmelder. Hier kan ik me niet in vinden.

Het gebruiksbesluit meldt dat wannneer er meer dan 100 personen zijn aangewezen op een deur er een paniekbalk op de deur moet zitten. Mijn inziens logisch ook om "verstoppingen - ophoping" te voorkomen bij het vluchten.

Het bedienen van een groene handmelder is en blijft mensen werk, ondanks een eventuele BHV organisatie. Wannneer er brand uitbreekt wordt de deur ontgrendeld door de bmi en kunnen de mensen vluchten. Echter waar ik mee zit is dat er voor een ontruiming niet alleen brand hoeft te zijn maar er kan ook ontruimt worden voor een panieksituatie (vechtpartij o.i.d). En daarbij dat een brand mogelijk later gedetecteerd wordt en er al eerder gevlucht kan worden.

Nu wil de eigenaar dus gewoon de groene handmelders toestaan en deuren ontgrendelen via de BMI.

Mijn vraag wat de ervaringen zijn in nederland bij de preventisten.

Mijn mening is niet toepassen, anders had er ook wel een draaiknopcilinder toegepast mogen worden. Regelgeving is er hierover niet behoudens de paniekbalk boven 100 pers.

Alvast bedankt
jansen
60+ berichten

Re: Groene handmelder

Berichtdoor kruislijst op wo 07 okt, 2009 19:10

Het bedienen van een groene handmelder is en blijft mensen werk, ondanks een eventuele BHV organisatie. Wannneer er brand uitbreekt wordt de deur ontgrendeld door de brandmeldinstallatie en kunnen de mensen vluchten. Echter waar ik mee zit is dat er voor een ontruiming niet alleen brand hoeft te zijn maar er kan ook ontruimt worden voor een panieksituatie (vechtpartij o.i.d). En daarbij dat een brand mogelijk later gedetecteerd wordt en er al eerder gevlucht kan worden.

Verstandig om dit niet in je advies op te nemen, is namelijk geen item volgens Bouwbesluit.

Het gebruiksbesluit meldt dat wannneer er meer dan 100 personen zijn aangewezen op een deur er een paniekbalk op de deur moet zitten. Mijn inziens logisch ook om "verstoppingen - ophoping" te voorkomen bij het vluchten.

heb je nog meer argumenten nodig?
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor jansen op wo 07 okt, 2009 20:54

vanuit mij kant niet. daarom de vraag wat mede forum leden van dit "probleem vinden" Denk niet dat dit de enigste situatie in nederland is.

Waarop kan ik dit nog meer verbieden of moet het juist goedgekeurd worden
jansen
60+ berichten

Berichtdoor Palmpie op do 08 okt, 2009 9:38

De basis is dat er bij alle gebouwen, muv cellenfunctie, gevlucht moet worden zonder enige belemmering. Om een extra drempel in te bouwen plaatst men groene handmelders zodat de deur magnetisch vergrendeld is. Dit kan toegestaan worden tot 100 personen. Groene handmelders zijn er niet om de mensen te belemmeren naar buiten te gaan maar alleen als extra drempel. Als die drempel niet werkt is er een mentaliteitsprobleem en moet men de bewoners er op aanspreken. Dan moet je niet 'de deur' de schuld geven en deze extra gaan vergrendelen.

Als men wil voorkomen dat de mensen naar buiten gaan moet je er een celfunctie van maken.. :lol:

Artikel 1.4, gelijkwaardigheid, schrijft voor dat een andere oplossing dan een paniekbalk, ten minste dezelfde
mate van brandveiligheid biedt als is beoogd met het betrokken voorschrift.
. Met een groene handmelder voldoe je daar gewoon niet aan. Als ik met een lichte druk tegen een deur druk waarop een electromagneet zit die door een groene handmelder ontgrendeld moet worden, dan gaat echt de deur niet open.
Dat de eigenaar een probleem heeft met zijn bezoekers is geen reden om dan deze deur beter te gaan vergrendelen. Ik kom dat nergens tegen in het gebruiksbesluit :wink: 8)

Er zijn gewoon andere maatregelen zoals bijv een deurcontact met toeter, flitser of bouwlamp boven de deur hangen zodat men direct doorheeft als de deur open gaat.

De eigenaar zal dus moeten aantonen dat een bepaalde 'vergrendeling' even veilig is als met een lichte druk tegen de deur drukken waarbij de deur dan open gaat. Een groen knop is dat volgens mij niet.
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Hans de Jong op do 08 okt, 2009 9:56

In artikel 2.3.5. lid 4 staat het volgende "4. Een automatisch werkende deur en een voorziening voor toegangs of
uitgangscontrole in een vluchtroute mogen het vluchten niet belemmeren."
Om deze reden zijn er toch groene handmelders?
Hans de Jong
60+ berichten

Berichtdoor Palmpie op do 08 okt, 2009 10:15

Hans de Jong schreef:In artikel 2.3.5. lid 4 staat het volgende "4. Een automatisch werkende deur en een voorziening voor toegangs of
uitgangscontrole in een vluchtroute mogen het vluchten niet belemmeren."
Om deze reden zijn er toch groene handmelders?

Dit gaat over tourniquets en poortjes voor controle wie er in en uitgaat. Dus bijvoorbeeld bij trein en metrostations.

Waarom denk je dat anders metro poortjes zo gemakkelijk te openen zijn... :wink: http://frontpage.fok.nl/nieuws/106463
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Henk van Buuren op do 08 okt, 2009 19:51

natuurlijk kan er een passende oplossing worden geboden aan zowel de gebouw eigenaar -beheerder en tevens de veiligheid gerelateerd aan de norm ivm veilig vluchten.

Ik dacht eerder aan een situatie dat een pand buiten normale werktijden op alarm staat dmv een beveiligingssysteem dat tevens bij uitgeschakeld systeem (wanneer er mensen aanwezig zijn) de kleefmagneet ontkracht en dus de deur vrijgeeft.
Is er niemand binnen? dan hoeft er ook niemand te vluchten. voor de zekerheid kan men natuurlijk de groene handmelder toepassen. geen probleem.
met vriendelijke groet,

Henk van Buuren
Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties
Henk van Buuren
120+ berichten

Berichtdoor Palmpie op do 08 okt, 2009 21:08

Henk van Buuren schreef:natuurlijk kan er een passende oplossing worden geboden aan zowel de gebouw eigenaar -beheerder en tevens de veiligheid gerelateerd aan de norm ivm veilig vluchten.

Ik dacht eerder aan een situatie dat een pand buiten normale werktijden op alarm staat dmv een beveiligingssysteem dat tevens bij uitgeschakeld systeem (wanneer er mensen aanwezig zijn) de kleefmagneet ontkracht en dus de deur vrijgeeft.
Is er niemand binnen? dan hoeft er ook niemand te vluchten. voor de zekerheid kan men natuurlijk de groene handmelder toepassen. geen probleem.

Al doet de gebouw eigenaar een balk voor de deur in de door jou geschetste situatie... dan zou ik er geen probleem mee hebben. :lol: Meestal heeft men meer problemen met de tijd dat mensen binnen zijn... :wink: Vriendjes, drugs, enz binnen laten via deze deuren. 8)
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op vr 09 okt, 2009 13:10

Is het een optie om -naast de aansturing door de brandmeldinstallatie- de deuren tevens te ontgrendelen door de ontruimingsalarminstallatie en (op meerdere locaties geplaatste) centrale groene drukknoppen die alle deuren gelijktijdig ontgrendelen; dus naast de groene drukknoppen bij de deur.
Nadeel is natuurlijk de organisatorische kant van het verhaal; de werking van centrale drukknoppen is natuurlijk in sterke mate hiervan afhankelijk.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor jansen op vr 09 okt, 2009 13:30

Ben het met eens met J. Nieuwland. Het is en blijft een organisatorisch probleem. Omdat je nooit weet hoe dat in elkaar zit is het mijn mening niet toe passen, ondanks eventule koppeling aan ontruimingsinstallatie.

Had gehoopt op meerdere reacties. Lijkt mij dat de grotere discotheken / partycentrums in het land ook hier mee te maken hebben.
jansen
60+ berichten

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie