Er is bij ons in de gemeente een discussie ontstaan over het toepassen van de groene handmelders.
Groot bijeenkomstgebouw (meer dan 500 personen) Nu wil de gebouweigenaar - huurder de vluchtdeuren voorzien van kleefmagneten welke gestuurd worden door een groene handmelder. Hier kan ik me niet in vinden.
Het gebruiksbesluit meldt dat wannneer er meer dan 100 personen zijn aangewezen op een deur er een paniekbalk op de deur moet zitten. Mijn inziens logisch ook om "verstoppingen - ophoping" te voorkomen bij het vluchten.
Het bedienen van een groene handmelder is en blijft mensen werk, ondanks een eventuele BHV organisatie. Wannneer er brand uitbreekt wordt de deur ontgrendeld door de bmi en kunnen de mensen vluchten. Echter waar ik mee zit is dat er voor een ontruiming niet alleen brand hoeft te zijn maar er kan ook ontruimt worden voor een panieksituatie (vechtpartij o.i.d). En daarbij dat een brand mogelijk later gedetecteerd wordt en er al eerder gevlucht kan worden.
Nu wil de eigenaar dus gewoon de groene handmelders toestaan en deuren ontgrendelen via de BMI.
Mijn vraag wat de ervaringen zijn in nederland bij de preventisten.
Mijn mening is niet toepassen, anders had er ook wel een draaiknopcilinder toegepast mogen worden. Regelgeving is er hierover niet behoudens de paniekbalk boven 100 pers.
Alvast bedankt