geverfde rookmelders

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

geverfde rookmelders

Berichtdoor Maurice Geel op wo 08 feb, 2012 22:10

Hoi allemaal,

Ik heb mij hier aangemeld,omdat bij het instaleren van een BMI de klant vraagt om de rookmelders in een kleur te spuiten. Op de melders staat dat dat niet mag.
We gaan ze netjes open maken en dan pas spuiten zodat de melder en de indicator niet dicht gespoten worden.
Wat moet er nou geregeld worden dat dit mag. Het gaat hier om een te certificeren installatie.

Ik hoop op een goed onderbouwde uitleg.

Alvast bedankt.

Gr Maus
Maurice Geel
Nieuwlid

Re: geverfde rookmelders

Berichtdoor duiveltje op do 09 feb, 2012 9:11

Het spuiten of verven van de rookmelders veranderd de producteigenschappen; geverfd plastic is iets anders dan gekleurd plastic. Hierdoor komen zij niet meer overeen met de bijbehorende documentatie en zal de producent zijn handen er vanaf halen. Ook een certificerende instantie zal hier niet mee akkoord gaan. Er zijn echter ook wel gekleurde rookmelders op de markt ( bijv. Bosch), maar misschien kan je huidige leverancier ook gekleurde behuizingen leveren of laten produceren.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op do 09 feb, 2012 13:29

Het verven/sausen van automatische melder moet inderdaad niet en zal de werking van de melder kunnen beïnvloeden.
Ik ben echter van mening dat wanneer je een melder uiteen neemt, de kunststof delen aan de buitenzijde van een primer en een laklaag voorziet (gespoten) en na droging de melder weer in elkaar zet, dit geen problemen met zich mee zou moeten brengen. Over het algemeen gaat het om een beperkt aantal melders tegen een plafond waarvan de architect vindt dat een witte melder misstaat.

Inderdaad hebben fabrikanten soms meerder kleuren beschikbaar voor de buitenzijde van automatische melders.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Rob Bruin op do 09 feb, 2012 17:09

Ik moet een installatie attest afgeven voor een installatie die collega's van mij hebben gemaakt hier hebben ze (overigens keurig netjes hoor) melders gespoten moet ik hier nou iets over zeggen in mijn attest?

Groet R Bruin
Rob Bruin
Nieuwlid

Berichtdoor Mippie Esser op do 09 feb, 2012 19:09

Duiveltje en mijnheer Nieuwland hebben de juista oplossing al gegevne. Laat de melders door de fabrikant in kleur leveren. Ik ken verschillende projecten waar Esser dit gedaan heeft. Voorheen werden de melders uit elkaar gehaald, gespoten en weer in elkaar gezet. Teggenwoordig is het mogelijk om elke gewenste kleur af fabriek te bestellen. De inspectieinstelling kan wel om een verklaring van de producent vragen dat het geen bezwaar is dat de melders "geschilderd" zijn, maar dat zal denk ik geen probleem zijn.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Berichtdoor Danny Vlendre op vr 10 feb, 2012 21:39

Bij elk product dat deel uit maakt van de BMI horen productcertificaten van de fabrikant, deze horen in het logboek. Als er melders geverfd/gespoten worden zijn deze certificaten niet meer van toepassing op de producten en voldoe je niet meer aan de norm.
Dus niet doen, bestel ze gewoon in de gewenste kleur, voorkomt een eventuele nee-conclusie...
Danny Vlendre
Nieuwlid

Berichtdoor Paul Lamberts op za 11 feb, 2012 8:20

Ik ben het met J. Nieuwland eens, dit wordt vaker gedaan. Je moet wel goed weten waar je mee bezig bent. Ook certificering is geen probleem. de leverancier heeft ook maar 1 certificaat voor dat type melder. Je krijgt echt geen ander als je een andere kleur melder al zou kunnen bestellen. Dus geheel demonteren, spuiten en weer netjes in elkaar zetten, monteren en bij inberijfstelling testen op de goede werking... tevreden klant
Paul Lamberts
Nieuwlid

Berichtdoor Martin Van oosten op ma 13 feb, 2012 16:18

Onze 300 en 400 serie rookmelders zijn overschilderbaar, en voldoen ook dan aan de EN 54 normering
Martin Van oosten
Nieuwlid

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie