geografisch paneel wettelijk vereist?

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

geografisch paneel wettelijk vereist?

Berichtdoor Carla van de Graaf op vr 03 jul, 2009 19:53

Ik heb een korte vraag: In onze kleinschalige woonzorgvoorziening eist de gemeente nu ook naast de brandmeldinstallatie incl automatisch doormelding naar de brandweer ook een geografisch paneel.
Het pand heeft 2 vrijwel indentieke bouwlagen, alle ruimtes voorzien van slow whoops, brandveilige deuren incl afgesloten compartimenten, op elke etage hangt een brandslang met plattegrond en handmelders.
In het pand geldt een algeheel rookverbod en er wordt niet gekookt. Verder is er 24 uur zorgverlening aanwezig.
Wie kan mij vertellen of een geografisch paneel een wettelijke vereiste is?
Dank voor uw genomen moeite!
Carla van de Graaf
Nieuwlid

Re: geografisch paneel wettelijk vereist?

Berichtdoor u2fireman op ma 06 jul, 2009 7:22

De norm (NEN2535) is daar in principe heel duidelijk over: "Indien door de vormgeving van het object het niet mogelijk is de detectiezones met een tekst aan te duiden, zal een geografisch brandweerpaneel moeten worden toegepast".
u2fireman
20+ berichten

Berichtdoor Carla van de Graaf op ma 06 jul, 2009 12:03

Beste u2fireman,

Dank voor uw bericht!
We hebben een Esser type IQ8Control C. Bij een melding verschijnt er in de display de melding alsook de locatie. Bv Melding kantoor begane grond, of melding kamer 2.
Dit zou dan voldoende zijn?
Carla van de Graaf
Nieuwlid

Berichtdoor J. Nieuwland op ma 06 jul, 2009 17:31

Carla van de Graaf schreef:......kleinschalige woonzorgvoorziening ......
Het pand heeft 2 vrijwel indentieke bouwlagen....

Bij bovengenoemde criteria zou ik toch proberen te overleggen met de brandweer/eisende partij of het niet een beetje overdreven is om zo'n paneel te eisen. Kost ook nogal wat, maar dat mag natuurlijk geen argument zijn, weet ik.
Het wil ook nog weleens helpen om als alternatief een "verduurzaamde plattegrond" met daarop de detectiezones en de groepen aan te geven en deze te plaatsen naast de brandmeldcentrale. Dit is overigens een genoemde mogelijkheid in de ontwerpnorm NEN2535:2007. En Jaja ik weet dat het een ontwerpnorm is.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Carla van de Graaf op ma 06 jul, 2009 18:20

Dag mijnheer Nieland,

Met de brandweer valt totaal niet te overleggen, inmiddels een dwangsombeschikking van de gemeente mogen ontvangen. We hebben conform NEN 2535 gebouwd en geplaatst, toch wil 1 persoon een geografisch paneel in het pand hebben en de gemeente volgt hem in deze. Ik vind het gewoon niet terecht. Verschillende deskundige personen gesproken, maar zij geven aan de persoon in kwestie niet voor de voeten te willen lopen uit angst voor verlies opdrachten ed.
De regionale brandweer komt binnenkort oefenen om het pand te leren kennen, blijkt allemaal niet genoeg.
Het valt mij op dat er nogal een gemeentelijke willekeur aanwezig is, andere vergelijkbare panden hebben genoemd paneel niet en sommigen zijn slechts op een alert security aangesloten.
Het gaat me niet om de aanschafkosten, wel om het principe.
Carla van de Graaf
Nieuwlid

Berichtdoor kruislijst op ma 06 jul, 2009 18:31

Ik ga er vanuit dat de installatie geëist is door de gemeente op basis van het Gebruiksbesluit.
Er is sprake van doormelding. Dit houdt in dat de installatie gecertificeerd moet zijn.

Hiervoor dient er een PvE te zijn, die door de eisende partij is getekend. In dit PvE zal ook staan of er een geografisch brandweerpaneel aanwezig dient te zijn.

Wat zegt het PvE? Door wie is het PvE opgesteld? gemeente/branddetectiebedrijf
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Carla van de Graaf op ma 06 jul, 2009 20:33

De installatie is gecertificeerd en wordt maandelijks gecontroleerd en getest door een erkend bedrijf.
In het eerste pve zou geen geografisch paneel vermeld staan, dit is later een aanvullende eis geworden.
Het pve is door een brandpreventiebedrijf opgesteld. De brandweer die het pve moest goedkeuren werkt namens de gemeente.
Er is zowel volgens NEN2535 als NEN 2575 gewerkt en uitgevoerd. Nergens staat een eis tot een geografisch paneel vermeld, kan de gemeente dit dan naar willekeur toch gewoon eisen?
Carla van de Graaf
Nieuwlid

Berichtdoor Henk van Buuren op di 07 jul, 2009 21:08

De eisende partij dient hier voortijdig over na te denken en niet achteraf.
Zij hebben de kans en gelegenheid gehad deze in de eis op te nemen daar de stukken die ingediend dienen te worden voor aanvang van werkzaamheden, o.a. het aanzicht van de centrale weergegeven worden. Dit vind u op de laatste bladzijde van de NEN2535.

een geplastifiseerde platte grond boven de centrale aangebracht volstaat wellicht daar het boven de minimale eis uitstijgt.
Natuurlijk valt er wel te praten. Maar houdt in gedachte dat kostenbesparing niet de reden mag zijn voor het neit aanschaffen van een paneel. Het redden van mensenlevens gaat voorop en besparen ten kosten van een leven is een foutieve uitgangsvorm. Hoe zou het zijn als uw familielid gered had kunnen worden als de aanval sneller verlopen was? Deze jongens mogen ze namelijk wel oprapen. Voorkomen is beter dan niet genezen.
Maar blijf wel praten!!
met vriendelijke groet,

Henk van Buuren
Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties
Henk van Buuren
120+ berichten

Berichtdoor u2fireman op wo 08 jul, 2009 10:23

Beste allemaal,

ik denk dat bij een kleinschalige woonvoorziening geen meerwaarde heeft als je een verduurzaamde plattegrond hebt. De brandweer zal een bereikbaarheidskaart hebben of moeten maken. Daarnaast kun je op een geografisch paneel niet zien uit welke ruimte de melding komt, maar slechts uit welke detectiezone, en dus gewoon alle "hokjes" moeten verkennen. Dan is een tekst makkelijker voor de brandweer, als ze direct kunnen lezen bijvoorbeeld" kamer 2.1 Daarnaast zal bij een volledige bewakingsomvang de nevensignalering z'n werk moeten doen.

Zeker als het in het PvE niet is geeist kunnen ze het achteraf niet meer eisen.
u2fireman
20+ berichten

Berichtdoor Carla van de Graaf op di 14 jul, 2009 11:52

Een ieder bedankt voor de waardevolle reacties! We gaan nu de bezwaarprocedure is en afwachten wat de uitkomst gaat worden.
Mvg,
carla vd Graaf
Carla van de Graaf
Nieuwlid

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie