Pj schreef:kun je je hierin vinden EVZ of vind je het nog steeds gebakken lucht (weliswaar onvolledig verbrand

)
NEE.
Ik zal kort door de bocht mijn punten toelichten.
Reden mijn inziens maken we nu de primaire techneuten fout!
Oke met Engels branders zal CO op het plafond sneller gedetecteerd worden. Lijkt me logisch als een verbrandingsproces hieraan vooraf gaat! Is dit in NL het geval met onze CV verwarming? Daarop inhakend blijf ik erbij dat ik op mijn (ADEM niveau gewaarschuwd wil worden). Dus rekening houden met slapen of zitten en als ik een verbrandingstoestel heb (kan) ik in de buurt van het plafond zitten met mijn CO-melder.
Met betrekking tot de systeem melders hetvolgende.
Prachtig wat Siemens heeft bedacht! Hiermee creeër je namelijk een melder die minder snel ongewenste meldingen veroorzaakt aangezien deze op meerdere criteria checkt of er daadwerkelijk een op brandlijkend verschijnsel aanwezig is.
Dus qua rookdetectie perfect. Echter. Ik denk dat de marketing mensen aldaar zich niet moeten afvragen of zij de teksten zoals omschreven wel willen gebruiken. Volgens de NEN2535 moet een brandmeldinstallatie een AUTONOOM systeem zijn
Dus CO detectie hierop toepassen mag dan niet. Persoonlijk ben ik dan meer een voorstander van een persoonlijke ontruiming. Dus als er een rookmelder op een kamer een alarm geeft ter plaatse ontruimen. Hiermee voorkom je ook ongewenste meldingen naar de brandweer EN je blijft de gebruiker ook tijdig waarschuwen. En als het door kookgewoontes komt mag de gebruiker dit best weten
Maar waar komt nu mijn NEE vandaan aangezien mijn vraagstelling wel ligt op woningbouw detectie
Wat willen we (consument thuis) als er een rookgedetecteerd wordt.
Ontruimen, indien mogelijk blussen en voorkomen dat er zuurstof bijkomt.
Wat willen we als er CO gedetecteerd wordt.
Ramen en deuren open, ontruimen.
Het beste voorbeeld kan ik dan ook geven uit mijn privé situatie. Ik heb mijn kinderen op de tweede verdieping liggen. Op deze tweede verdieping staat in de gang de CV-ketel.
De detectie is in mijn geval natuurlijk in alle ruimten op de tweede verdieping en een CO-melder in de gang op 1,05 meter (langs mijn lichtschakelaar. Aangezien ik een CO melder toepas die ook een te lange aanwezigheid van CO-detecteert (en niet enkel op een CO-max). Ging deze melder een piepen. Doordat dit een afwijkend geluid was en ik direct kan zien dat mijn CO-melder een melding gaf was mijn reactie direct. Alle ramen en deuren open
Helaas ben ik erachter dat ook de kwaliteit van nieuwbouw ketels dus niet zo goed zijn als men zegt. m.a.w. ventileren is zeer belangrijk!
Verder was ik blij dat er niet een gecombineerde melder was toegepast aangezien mijn gehele huis dan ontruimt was. Dus ook binnen de woningbouw ben ik voorstander van de autonomie van een brandalarm!
Dus ook van bovenstaande (ontruiming) wil ik dan graag jullie mening