gecombineerde rook en CO melder

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Berichtdoor Louis van Wijk op do 26 jul, 2007 14:05

--kruisje-- schreef:Zo wordt het wel door tyco/siemens op de markt gebracht.En op welk principe wordt co gedetecteerd, normaal hebben co detectoren een beperkte levensduur.
http://www.tycofis.nl/fileadmin/user_upload/Netherlands/PDF_documenten/Datasheets_detectie/MX_Triple_sensing_detector_NL.pdf

volgens mij wordt deze melder gewoon gepromoot als een brandmelder die op 3 wijzen geactiveerd kan worden, met verschillende (te programmeren) alarmeringswijzen

en niet als een melder waarvan het co-detectiegedeelte alleen bestemd zou zijn om te reageren op slechte ventilatie/ te hoog co-gehalte

cu,
Loe
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor evz op do 26 jul, 2007 14:27

Pyro_loe schreef:
--kruisje-- schreef:Zo wordt het wel door tyco/siemens op de markt gebracht.En op welk principe wordt co gedetecteerd, normaal hebben co detectoren een beperkte levensduur.
http://www.tycofis.nl/fileadmin/user_upload/Netherlands/PDF_documenten/Datasheets_detectie/MX_Triple_sensing_detector_NL.pdf

volgens mij wordt deze melder gewoon gepromoot als een brandmelder die op 3 wijzen geactiveerd kan worden, met verschillende (te programmeren) alarmeringswijzen

en niet als een melder waarvan het co-detectiegedeelte alleen bestemd zou zijn om te reageren op slechte ventilatie/ te hoog co-gehalte

cu,
Loe

Dus niet autonoom en de opmerkingen zoals hieronder gequoot geven ook aan dat men deze voordelen kan toepassen wat mijn inziens conform regelgeving (NEN2535) niet kan!

Brandmelder en alarmvoor giftige gassen tegelijkertijd
    Voor de bescherming van leefruimten met gastoestellen
    Signaalgeversokkel kan als een goed te onderscheiden alarm voor
    giftige gassen worden gebruikt
    EN-50291 goedgekeurde melder voor giftige koolmonoxidegassen
Waar rook is is vuur!
evz
60+ berichten

Berichtdoor Pj op do 26 jul, 2007 15:14

Misschien is het dan mogelijk om voor elke detectie een andere sturing te gebruiken:

Rook -> stuur bmc + DM
Temperatuur -> stuur bmc + DM
CO -> stuur RWA of gewone ventilatie open en geen DM
Pj
30+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op do 26 jul, 2007 19:20

Misschien is het dan mogelijk om voor elke detectie een andere sturing te gebruiken:

Rook -> stuur bmc + DM
Temperatuur -> stuur bmc + DM
CO -> stuur RWA of gewone ventilatie open en geen DM

iedereen leest co detectie als het detecten van een slechte verbranding door een verbrandings toestel. Dit is niet het doel van deze melders. Het is puur als brand detectie i.p.v rook of warmte wordt het co criteria gebruikt. Bij elke brand komt er Co vrij.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op do 26 jul, 2007 20:21

nou niet iedereen geloof ik 8)

de één ziet het als detectie voor slechte verbranding

de ander voor branddetectie

als jij uitgaat van het doel branddetectie kan ik mij voor 100% vinden in jouw opmerkingen

ik ging uit van het andere doel dus.

in de eerste post van dit topic had dus even moeten staan om welke melders, incasu welk doel, het gaat

cu,
Loe :D
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Palmpie op za 04 aug, 2007 22:02

Is er een wetenschappelijke onderbouwing waarom CO bij de grond gedetecteerd moet worden.... :roll:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op zo 05 aug, 2007 17:11

Palmpie schreef:Is er een wetenschappelijke onderbouwing waarom CO bij de grond gedetecteerd moet worden.... :roll:

Co is een gas net iets lichter dan lucht, een gas lichter als lucht stijgt. Detectie geplaats hoog is dan het meest effectieve. Co2 is zwaarder dus detectie laag plaatsen.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor Palmpie op zo 05 aug, 2007 22:10

--kruisje-- schreef:
Palmpie schreef:Is er een wetenschappelijke onderbouwing waarom CO bij de grond gedetecteerd moet worden.... :roll:

Co is een gas net iets lichter dan lucht, een gas lichter als lucht stijgt. Detectie geplaats hoog is dan het meest effectieve. Co2 is zwaarder dus detectie laag plaatsen.

Dat dacht ik ook... :wink: Toch hoor ik nog steeds verhalen dat CO melders dicht bij de grond moeten zitten... :wink:

Pj schreef:Ik neem aan dat je bedoelt dat een rookmelder hoog gemonteerd moet worden en een CO-melder laag? En dat hierdoor een combinatie van deze 2 melders niet mogelijk is??

Kijk dan maar eens op je eigen website :lol:

http://www.sensotec-europe.nl/sensotec% ... wdoc01.pdf

Pyro_loe schreef:
(...)

Die was eigenlijk of een CO-detector juist laag moet hangen (ivm de eigenschappen van CO) en daarom eigenlijk niet hoog kan worden geplaatst, zoals je juist wil voor rookdetectie.

(...)

cu,
Loe
Palmpie
1000+ berichten

Re: gecombineerde rook en CO melder

Berichtdoor Anton Laenen op wo 11 aug, 2010 19:14

Beste,

Uit recent Brits en Belgisch onderzoek blijkt dat CO lichtjes stijgt en daardoor wordt aanbevolen een CO-melder hoog tegen de muur of tegen het plafond te plaatsen, voor de meeste modellen die op de markt zijn is een plafondmontage niet mogelijk en moet deze hoog tegen de muur ( ca. 30 cm van het plafond ) geplaatst worden voor optimale detectie. Enerzijds goed nieuws voor de combi-detectoren, anderzijds minder goed voor de mensen die hun CO-melder laag tegen de muur plaatsten. Let op !!: CO stijgt lichtjes, een aan de muur geplaatste CO-melder zal dus ook detecteren want CO verspreid zich ook over de ruimte maar een CO-melder tegen de vloer zal wel slechter detecteren. Een combi detector kan dus perfect tegen het plafond ( best in het midden en meerdere detectoren bij een opp. groter dan 30m2 ) of tegen de muur ( in de zone tussen 10 en 30 cm van het plafond en op zijn minst 30 cm van de hoeken ) geplaatst worden.

Ook nog even het verschil tussen rook ( brand ) en CO ( koolstofmonoxide ) :

Een rookmelder detecteert ROOK, geen warmte !!! Deze rook kan echter van een brand als van een sigaret of van een gebakken eitje ( waterdamp ) komen. Deze melder detecteert geen CO omdat de detectiemethode totaal verschillend is.

CO is kleurloos, reukloos en smaakloos gas dat vrijkomt bij een slechte verbranding en dat mensen zonder ze het weten in hun slaap kan doen stikken ( dit omdat CO zuurstof afdrijft ). Bij een geiser, een kachel, ... kan op verschillende manieren een slechte verbranding ontstaan. Een CO-melder kan brand detecteren omdat bij een goede verbranding ook een kleine hoeveelheid CO vrijkomt, deze melding zal echter veel later komen dan de melding van een rookmelder.

Besluit :
Een combi-melder kan inderdaad maar moet wel na 7-8 jaar vervangen worden omdat de CO-melder dan van kwaliteit vermindert. Ik raad een combi-melder in bv. de nachthal aan om verstikking in de slaap en brand in de woning te melden maar in het verbrandingslokaal is een enkele CO-melder aangeraden ( of een combi-melder als een rookmelder hier ook gewenst is ) en in de slaapkamers is een rookmelder enkel voldoende.

Meer info ? reageer of mail me op safety.anton@live.be ( vermeld de link van het forum erbij )
Anton Laenen
Nieuwlid

Re: gecombineerde rook en CO melder

Berichtdoor Richard Visser op do 12 aug, 2010 16:16

Hou je er wel rekning mee dat rookmelders wel zo hoog mogelijk moete zitten, met inachtneming van een aantal tabellen in de NEN2535 (warmtebuffer).

Dus of je dit kan combineren.......
Richard Visser
120+ berichten

Vorige

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie