Functiebehoud PZI sturing

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Functiebehoud PZI sturing

Berichtdoor Jeffrey N op do 17 feb, 2011 21:51

Ik heb een korte vraag:

Dient de kabel naar een PZI systeem (ESPA of contactbasis) functiebehoud te zijn?
Het is een sturing die een relatie heeft tot ontruiming, dus ik zou zeggen van wel. Maar ik heb dit nooit (bewust) gezien...

Iets zegt mij dat een datakabel (sturing vanaf een ESPA module) in functiebehoud leggen niet heel nuttig is, aangezien de kwaliteit van de dataverbinding waarschijnlijk slechter wordt als de kabel een tijdje in open vuur hangt/ligt.
Jeffrey N
20+ berichten

Re: Functiebehoud PZI sturing

Berichtdoor Henk van Buuren op do 17 feb, 2011 22:00

Je geeft zelf het antwoord al.
Zorg er tevens voor dat de PSI is voorzien van een UPS zodat deze dan ook werkt bij spanning uitval.
met vriendelijke groet,

Henk van Buuren
Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties
Henk van Buuren
120+ berichten

Berichtdoor Jeffrey N op do 17 feb, 2011 22:58

Dat brengt nieuwe vragen met zich mee...

Als het PZI systeem een UPS heeft, hoe zit het dan met (toekomstige) certificering van de ontruimingsalrminstallatie? Die UPS moet dan ook aan bepaalde normen (EN54?) voldoen.
En je zal een storingscontact van de UPS naar iets (de PZI? de BMI?) moeten brengen.. niet iedere UPS zal een storingsuitgang hebben... die uitgang zal dan ook weer bewaakt moeten zijn op kortsluiting en onderbreking... en waar moet die storing dan weer op gemeld worden? Immers heb je geen 'bedieningspaneel' van een PZI systeem.
Jeffrey N
20+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op vr 18 feb, 2011 16:20

De NEN 2575 zegt dat een seriele koppeling (zoals ESPA) moet zijn bewaakt op kortsluiting en onderbreking.
Ook papalelle verbindindineg moeten zijn bewaakt, minimaal 1 aderpaar moet worden bewaakt op kortsluiting en onderbreking

De NEN 2535 (1996) zegt dat iedere aangesloten brandbeveiligingsinstalltie moet voldoen aan de EN54.
Even uit mijn hooft....EN54-4 AnnexF zegt hier iets over
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Leon Rijsdijk op vr 18 feb, 2011 16:48

Hier de manier van aanleg bij ons welke tevens gecertificeerd is,
-Verbindingen via FB en rs232 overspanningsbeveiligingen.
-PZI dient een goedgekeurd systeem conform 2575 te zijn dus met noodvoeding e.d.
-Storings (input) contact wanneer com. met bmc en espa module verloren gaat.
-Storings (input) contact wanneer com. met espa en pzi verloren gaat.
-Storings (input) contact wanneer pzi in storing staat.
Wanneer dit allen is gedaan is er geen probleem met de certificering, meeste pzi levranciers leveren overigens tegenwoordig een compleet goedgekeurd systeem af volgens 2575.
Leon Rijsdijk
30+ berichten

Berichtdoor Jeffrey N op vr 18 feb, 2011 16:50

Dat de koppeling bewaakt moet zijn is duidelijk. Dat kan gebeuren in de BMC/ESPA-module, welke continu een polling uitvoert. De vraag ging echt over functiebehoudkabel.

Maar heeft een (nieuw) PZI systeem een eigen secundaire voeding? Ik heb al een aantal PZI systemen gezien, maar accu's of een accukast ben ik nog niet tegengekomen. En een EN54 UPS.. bestaat dat?

[edit]
Ik heb iets te vroeg geantwoord zie ik...

Bedankt voor je reactie Leon.

-Storings (input) contact wanneer com. met bmc en espa module verloren gaat.
-Storings (input) contact wanneer com. met espa en pzi verloren gaat.
-Storings (input) contact wanneer pzi in storing staat.

Deze storingssignaleringen dienen allen aan de kant van de BMI gemeld te worden neem ik aan? Wordt dit normaal ook als een storing doorgemeld?
De eerste 2 storingsmeldingen wordt door BMC herkend (althans, die mogelijkheid bestaat), dus de BMC kan daarmee een storing genereren. Mijn inziens heb je hier geen input contact voor nodig.

Maar bij een storing aan het PZI systeem weet de BMC natuurlijk niet dat dat ding in storing staat. Moet dit echt op contactniveau gemeld worden een de BMI?
Jeffrey N
20+ berichten

Berichtdoor Leon Rijsdijk op vr 18 feb, 2011 16:57

Meeste nieuwe systemen kunnen worden geleverd met een secondaire voeding conform en54, echter er moet dan wel een separaat storingscontact naar de bmc.
EN goedgekeurde voedingen bestaan ook, heb deze laatst ook toegepast gezien overigens vergeet niet dat wanneer er meerdere storingen in het PZI systeem voordoen zoals zendbereik e.d. dit ook gemeld moet worden op de bmc middels het storingscontact, namelijk dit heeft alles te maken met je ontruiming en wanneer er dus een storing is deze gemeld dient te worden, dus niet alleen de koppeling moet bewaakt zijn maar het gehele pzi systeem.
Leon Rijsdijk
30+ berichten

Berichtdoor Jeffrey N op vr 18 feb, 2011 17:14

Ik denk dat mijn vragen wel beantwoord zijn. Bedankt voor je reacties :)
Jeffrey N
20+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op vr 18 feb, 2011 18:07

Jeffrey N schreef:Ik denk dat mijn vragen wel beantwoord zijn. Bedankt voor je reacties :)

Kabel tussen BMC en PZI moet functiebehoud hebben, als antwoord op je basisvraag.
Tot een afstand van zo'n 15 meter (tussen ESPA uit BMC en ESPA in PZI) is de datacommunicatie via RS232 normaliter geen probleem. Bij grotere afstanden RS485 toepassen.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Leon Rijsdijk op vr 18 feb, 2011 18:56

@Nieuwland

ff een vraag of topic, je heb het over 15 meter via rs232, echter wanneer je wel problemen heb, heb jij dan wel eens geprobeerd je snelheid aan te passen van b.v. 9600 kbit/sec naar zeg 4800 naar mijn ervaring wil dit ook wel werken bij sommige levranciers.

leon
Leon Rijsdijk
30+ berichten

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie