Functiebehoud PZI sturing

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Re: Functiebehoud PZI sturing

Berichtdoor J. Nieuwland op za 19 feb, 2011 15:22

Leon Rijsdijk schreef:@Nieuwland

ff een vraag of topic, je heb het over 15 meter via rs232, echter wanneer je wel problemen heb, heb jij dan wel eens geprobeerd je snelheid aan te passen van b.v. 9600 kbit/sec naar zeg 4800 naar mijn ervaring wil dit ook wel werken bij sommige levranciers.

leon

Op maximale snelheid geldt 15 meter voor RS232. Bij lagere snelheden en kwalitatief goede kabel (getwist en afgeschermd) zijn ook in de praktijk grotere afstanden mogelijk. Ik heb het nooit in de praktijk zozeer geprobeerd, zeker niet met ESPA. Meestal zorgen we ervoor dat de afstand tussen ESPA en BMC zo kort mogelijk is, liefst zelfs naast elkaar. Dit betekent minder kans op problemen en minder functiebehoud aanleggen.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Jeffrey N op do 24 feb, 2011 21:51

Een nieuwe vraag over functiebehoud:

Moet de sturing naar een sleutelkluis functiebehoud zijn? Als ik de NEN2535 (2009) doorneem zie ik:
Functiebehoud geldt voor de volgende transmissiewegen:
iedere transmissieweg die wordt gebruikt voor de sturing van brandbeveiligingsinstallaties

De vraag is dan of een sleutelkluis een brandbeveiligingsinstallatie is...

automatische brandbeveiligingsinstallatie
installatie (H) die in geval van brandmelding automatisch wordt geactiveerd en dient voor de verhoging van
de brandveiligheid

Ik zou zeggen nee, aangezien dit puur voor de brandweer is voor als het pand gesloten is.
Hoe denken jullie hier over?
Jeffrey N
20+ berichten

Berichtdoor Rob van der Fluit op vr 25 feb, 2011 20:11

Ik zou juist zeggen ja, want het is een sturing.
Rob van der Fluit
Nieuwlid

Berichtdoor Richard Visser op ma 28 feb, 2011 8:22

In hoofdstuk 18 van het NVBR boek wordt het benoemd, helaas is dit boek niet rechtsgeldig
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Jeffrey N op do 03 maart, 2011 22:06

En wat staat er in het NVBR dan over?

De kabel die aan zo'n sleutelkluis vastzit is niet functiebehoud, en is vaak ook nog opgelast met een kroonsteen omdat de 5m kabel die er standaard aan vastzit te kort is. Niet echt ideaal natuurlijk.
Jeffrey N
20+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op vr 04 maart, 2011 7:56

Klopt, vaak zit er een besturingskastje bij (totaal overbodig overigens) zoals bij Colt, dan met je tot aan dat kastje Fb toepassen. Er staat nergens dat je het traject daarna ook nog FB moet toepassen.
Zo doe je dat ook bij bijvoorbeeld ventilatie, FB tot aan de besturingskast, daaran niet meer.
Uitzondering is doormelding, daar moet je tot het ISRA punt, dus ook na de alarmoverdrager.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Mippie Esser op vr 04 maart, 2011 11:24

Richard Visser schreef:Klopt, vaak zit er een besturingskastje bij (totaal overbodig overigens) zoals bij Colt, dan met je tot aan dat kastje Fb toepassen. Er staat nergens dat je het traject daarna ook nog FB moet toepassen.
Zo doe je dat ook bij bijvoorbeeld ventilatie, FB tot aan de besturingskast, daaran niet meer.
Uitzondering is doormelding, daar moet je tot het ISRA punt, dus ook na de alarmoverdrager.

Het kastje (FSD adapter) is niet geheel zonder functie. Je kan een sleutelkluis inderdaad zonder adapter aansluiten, maar mét adapter zijn er verschillende functies voorhanden die je zonder niet kan benutten (boorbeveiliging, deurverwarming, deurstandsignalering, signalering of de sleutel van het object weer terug geplaatst is). Ik betwijffel trouwens of de nieuwe sleutelkluisen nog wel zonder adapter aan te sluiten zijn. De kabel die aan de kluis vast zit zal overigens meestal door de muur lopen, dus dan heb je ook aal een vorm van functiebehoud.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Vorige

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie