functiebehoud door sprinkler

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

functiebehoud door sprinkler

Berichtdoor Vincent Hilkes op do 28 apr, 2011 14:25

In de NPR2576 hoofdstuk 6.4 staat dat een transmissieweg welke door een sprinkler wordt beschermd voldoet aan functiebehoud indien aan alle hierna volgende voorwaarden wordt voldaan. Bij opmerking c lezen we dat de volledige transmissieweg wordt beveiligd met sprinklers. Wat nu als er een systeemplafond is toegepast waaronder de sprinklerkoppen zijn gemonteerd en de bekabeling boven dit systeemplafond, dus boven de sprinklerkoppen ligt? Boven het plafond zijn allerlei elektrische installaties aanwezig waardoor de kans bestaat dat hier door kortsluiting o.i.d. brand ontstaat. Ik kan me zo voorstellen dat een standaard signaalkabeltje van 2x0,8 zo is weggebrand voordat uberhaupt de sprinklers onder het plafond aangesproken worden. Graag jullie mening hierover.
Vincent Hilkes
Nieuwlid

Re: functiebehoud door sprinkler

Berichtdoor Paul Wendt op do 28 apr, 2011 16:00

In jouw casus is de sprinkler bedoeld voor een brand in de ruimte, niet voor het bestrijden van een brand boven het verlaagde plafond. Dus de transmissieweg is m.i. aldaar niet beschermd. Bij een volledig reduntante transmissieweg geldt dat natuurlijk niet (afh. van aantal signaalgevers welke uit zouden kunnen vallen).
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor Jac Waas op do 28 apr, 2011 22:00

Als je een sprinklerinstallatie wilt gebruiken om functiebehoud te bewerkstelligen zal dit in het pve van de sprinklersinstallatie dienen te worden opgenomen. Het ontwerp van de sprinklerinstallatie wordt hierop aangepast.
Voor de bekabeling boven het plafond is (denk ik) het type plafond en de afstand sprinklerkop - kabelgoot ook van belang.
Advies; raadpleeg de sprinklerinstallateur.
Jac Waas
30+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op vr 29 apr, 2011 6:33

Wat nu als er een systeemplafond is toegepast waaronder de sprinklerkoppen zijn gemonteerd en de bekabeling boven dit systeemplafond, dus boven de sprinklerkoppen ligt? Boven het plafond zijn allerlei elektrische installaties aanwezig waardoor de kans bestaat dat hier door kortsluiting o.i.d. brand ontstaat. Ik kan me zo voorstellen dat een standaard signaalkabeltje van 2x0,8 zo is weggebrand voordat uberhaupt de sprinklers onder het plafond aangesproken worden. Graag jullie mening hierover

Indien er een risico op het ontstaan van brand boven een plafond aanwezig is en deze zich kan ontwikken dienen er in de basis sprinklers boven het plafond te worden aangebracht. De criteria zijn vastgelegd in het van toepassing zijnde sprinkler voorschrift.

Indien het risico laag is behoeven er geen sprinklers boven het plafond te komen en mag de ruimte beschouwd worden als 'valt binnen het sprinkler beveiligd gebied'. Immers het risico op een brand die zich voldoende kan ontwikkele om schade aan de kabel te voorzaken is niet dan aanwezig.

Als je een sprinklerinstallatie wilt gebruiken om functiebehoud te bewerkstelligen zal dit in het pve van de sprinklersinstallatie dienen te worden opgenomen. Het ontwerp van de sprinklerinstallatie wordt hierop aangepast.

correct

Voor de bekabeling boven het plafond is (denk ik) het type plafond en de afstand sprinklerkop - kabelgoot ook van belang.

nee is niet relevant, lees de NPR maar eens voor de voorwaarden.
Understanding is a three edged sword, your side, their side...and the truth
--kruisje--
500+ berichten

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie