Functiebehoud bekabeling

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Functiebehoud bekabeling

Berichtdoor Henk Prins op vr 27 feb, 2009 15:24

Wie kan mij vertellen of functiebehoud bekabeling samen met niet-functiebehoud bekabeling verlegd mag worden, bijvoorbeeld op kabelladder (welke uiteraard functiebehoud is)? Ik hoor daar steeds verschillende meningen over, maar kan in de normen niets hierover vinden.

We hebben nu de situatie dat we in een bestaand pand de bestaande kabelweg hebben vervangen door één met functiebehoud. De bestaande bekabeling is niet vervangen, er zijn wel functiebehoud kabels bij gekomen. Mag dit?
"Iedereen heeft het recht om stom te zijn, maar jij maakt er misbruik van!"
Henk Prins
Nieuwlid

Re: Functiebehoud bekabeling

Berichtdoor --kruisje-- op vr 27 feb, 2009 17:15

waarom zou dit niet mogen?

Op een kabel ladder met functie behoud mag zowel functie behoud kabel als niet functie behoud kabel worden toegepast.

De kabel ladder wordt getest zonder een speciafiek soort bekabeling, maar met een gewicht (stalen kettingen) representatief voor een hoeveelheid kabels.
Understanding is a three edged sword, your side, their side...and the truth
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor kruislijst op vr 27 feb, 2009 18:40

Ik ga er van uit dat je bekend met met het gegeven dat je geen hoogspanning bij je bmi/oai mag leggen zonder voldoende afstand of een schotje.

Verder sluit ik mij aan bij de stelling dat het geen problemen op zou mogen leveren.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
1000+ berichten

Berichtdoor Erik Hanskamp op vr 13 maart, 2009 13:08

Het antwoord van Draka op de vraag "Mogen in FB-kabelgoten en -ladderbanen ook kabels zonder functiebehoud worden gelegd?":
"V.w.b. het aanvullen van FB-kabelgoten en -ladderbanen met kabels zonder functiebehoud tot het maximaal toegestane gewicht (veelal 10 of 20 kg per meter).
Gebruik hiervoor uitsluitend halogeenvrije kabels én zorg voor goede aarding van de FB-kabelgoot of -ladderbaan.
Aanbevolen installatiewijze: (halogeenvrije) standaard en FB-kabels gescheiden door scheidingsschot; bij ruimtegebrek FB-voedingskabels onderop en (afgeschermde) FB-signaalkabels bovenop.
Erik Hanskamp
Nieuwlid

Berichtdoor J Vroon op do 19 maart, 2009 11:51

Henk Prins schreef:Wie kan mij vertellen of functiebehoud bekabeling samen met niet-functiebehoud bekabeling verlegd mag worden, bijvoorbeeld op kabelladder (welke uiteraard functiebehoud is)? Ik hoor daar steeds verschillende meningen over, maar kan in de normen niets hierover vinden.

We hebben nu de situatie dat we in een bestaand pand de bestaande kabelweg hebben vervangen door één met functiebehoud. De bestaande bekabeling is niet vervangen, er zijn wel functiebehoud kabels bij gekomen. Mag dit?

Formeel dien je bij Functiebehoud bekabeling het productcertificaat te volgen van de gebruikte kabel. (te downloaden bij de diverse fabrikanten)
In het verleden moest ik die zelfs toevoegen in het logboek van brandmeldsystemen op last van inspectiebureau's. En tegenwoordig is men niet meer zo meegaand als vroeger.
Ik durf gerust te stellen dat alle in Nederland gebruikte kabels op dezelfde wijze getest zijn, namenlijk met een aanleg in Halogeenvrije buis en omschreven bevestigingsmethoden. Iedere andere vorm van aanleg zorgt er namenlijk voor dat het productcertificaat niet meer geldig is. En dat is helaas weer een afkeurpunt bij inspecties.

Soms dus een onwerkbare situatie zoals u al aangeeft maar wat dan?
U gebruikt, zoals u ook aangeeft, een leidingweg die op basis van gelijkwaardigheid is gebruikt en omschreven wordt in de NPR2576.
U dient dan bij de fabrikant van de kabel een verklaring van geen bezwaar aan te vragen omdat u niet voldoet aan het productcertificaat of u moet het inspectiebureau zover krijgen dat ze akkoord gaan met de gebruikte methode.

Allemaal zaken waar je niet vrolijker van wordt.
J Vroon
60+ berichten

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie