Functie behoud

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Functie behoud

Berichtdoor D Beukenkamp op wo 21 apr, 2010 9:06

Ik moet een installatie maken waar ik heen en terug in het zelfde compartiment moet met mijn ringlus. Bouwkundig kan ik niets anders dan tegen het plafond. Ik moet hierdoor minimaal 100 meter functiebehoud aanleggen.
De kabel is 1 ding maar de buis is mij onduidelijk. Moet ik percee halogeen vrije buis gebruiken? Ik weet dat ik hem moet beugelen met de juiste beugels etc. maar het gaat mij alleen om de buis.

Tevens de vraag, ik zit in een technische ruimte met mijn ringlus en I/O modules , van mijn I/O naar de betreffende kasten die ik moet sturen is zo'n 3 meter, als er brand is, brand alles van de muur behalve mijn kabel. Doen we dit dan ook altijd compleet met functiebehoud of zien de inspectieinstellingenm dit anders??
D Beukenkamp
Nieuwlid

Re: Functie behoud

Berichtdoor J. Nieuwland op wo 21 apr, 2010 9:32

Halogeenvrije buis toepassen. Zie de diverse andere discussies hieromtrent binnen brandpreventieforum.

De kabel tussen I/O en sturing moet functiebehoudend zijn, ook bij 3 meter binnen dezelfde ruimte. Inspectie-instellingen kijken hier naar, is mijn praktijkervaring. Zelfs bij een afstand van 50 cm.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Henk van Buuren op wo 21 apr, 2010 16:37

indien de aderdikte 1,5 mm bedraagt behoef je geen buis toe te passen.
Let wel op dat waar vaak overheengekeken wordt is dat bij toepassing van signaalgevers in een ringleiding slechts maar 1 stuks mag utvallen met een max. oppervlak van 500m2 per brandcompartiment. zie NEN2575.
Dat komt neer op het toepassen van isolatoren in iedere signaalgever.
met vriendelijke groet,

Henk van Buuren
Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties
Henk van Buuren
120+ berichten

Berichtdoor Jan Brink op wo 21 apr, 2010 21:11

De NPR2576 schrijft voor dat functiebehoud kabel in een buis gemonteerd moet worden volgens de gebruiksaanwijzing en certificaat van de leverancier.
Nu hebben de de meeste leveranciers een certificaat waar de functiebehoud kabel gecertificeerd is met halogeenvrije buis.
Dus dan moet je ook halogeenvrije buis gebruiken bij functiebehoudkabel bij die leveranciers.
Dus zou er ook maar één leverancier zijn die een certificaat heeft voor zijn eigen functiebehoud kabel gecertificeerd met PVC buis dan zou je die PVC buis ook mogen gebruiken mits er voor die combinatie dus een certificaat bestaat.
Maar weet ....die combinatie zul je nergens vinden. Dus bij alle leveranciers (zover ik weet) van functiebehoud kabel < 1,5 mm2 ..... ook halogeenvrije buis gebruiken volgens hun certificaat.

Van I/O module tot de sturing altijd functiebehoud !!
Jan Brink
30+ berichten

Berichtdoor Jan Brink op wo 21 apr, 2010 21:24

Henk van Buuren schreef:Let wel op dat waar vaak overheengekeken wordt is dat bij toepassing van signaalgevers in een ringleiding slechts maar 1 stuks mag utvallen met een max. oppervlak van 500m2 per brandcompartiment. zie NEN2575

Waar staat dat in de NEN2575 ?
Ik zie wel staan dat de signaalgevers in maximaal één ruimte mogen uitvallen zegt Artikel 15.3.2 van de NEN2575:2004
Maar dat er maar 1 signaalgever per lus mag uitvallen dat zie ik nergens staan.
Maar misschien kijk ik ergens overheen, dus kun je me a.u.b. even aangeven waar dat staat in de NEN2575:2004.
Bedankt !!
Jan Brink
30+ berichten

Berichtdoor Henk van Buuren op do 29 apr, 2010 18:23

Let wel op dat waar vaak overheengekeken wordt is dat bij toepassing van signaalgevers in een ringleiding slechts maar 1 stuks mag utvallen met een max. oppervlak van 500m2 per brandcompartiment. zie NEN2575

nergens staat dat er slechts 1 per lus enz.. lees het nu nog eens.
met vriendelijke groet,

Henk van Buuren
Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties
Henk van Buuren
120+ berichten

Berichtdoor Jan Brink op do 29 apr, 2010 22:19

Er staat letterlijk:
Bij een eventuele storing in de transmissieweg naar de ontruimingssignaalgevers mogen niet meer dan 25 ontruimingssignaalgevers uitvallen in de desbetreffende alarmeringszone.
In afwijking van het bovengenoemde mag indien een ringleiding wordt toegepast voor de eis Functiebehoud van transmissiewegen bij brand de signaalgevers uitvallen in maximaal één ruimte met een maximumoppervlak van 500m2.

Waar staat nu dat er maar 1 signaalgever mag uitvallen.
Er staat niet signaalgever maar ..... bij de brand de signaalgeverS uitvallen (en dit is meervoud, dus meer dan 1).
Er mag maar maximaal één ruimte uitvallen en daar kunnen zich dus meer dan 1 signaalgeverS bevinden.

Dus bij een STORING mogen max. 25 signaalgevers uitvallen in de desbetreffende alarmeringszone.
En bij een BRAND mag maximaal één ruimte uitvallen waar zich wel diverse signaalgevers (en niet signaalgever) in kunnen bevinden en niet groter is dan 500m2.
Jan Brink
30+ berichten

Berichtdoor Floris Kooiman op di 01 jun, 2010 3:22

Leuk weetje. Wisten jullie dat halogeen erg brandwerend is!!!!!!!

De enige reden dat er geen halogeenvrije buis mag worden toegepast is omdat onze naaste buren die de functiebehoud testen ivm NPR geen halogeenbuis gebruiken omdat deze te giftig is. Niet minder giftig dan de rest van het pand maar goed.
Floris Kooiman
Nieuwlid

Berichtdoor Floris Kooiman op di 01 jun, 2010 3:27

Henk van Buuren schreef:indien de aderdikte 1,5 mm bedraagt behoef je geen buis toe te passen.
Let wel op dat waar vaak overheengekeken wordt is dat bij toepassing van signaalgevers in een ringleiding slechts maar 1 stuks mag utvallen met een max. oppervlak van 500m2 per brandcompartiment. zie NEN2575.
Dat komt neer op het toepassen van isolatoren in iedere signaalgever.

Geen buis bij 1,5 mm2. Waar staat dat?
Floris Kooiman
Nieuwlid

Berichtdoor Richard Visser op di 01 jun, 2010 14:08

Jan Brink schreef:Dus zou er ook maar één leverancier zijn die een certificaat heeft voor zijn eigen functiebehoud kabel gecertificeerd met PVC buis dan zou je die PVC buis ook mogen gebruiken mits er voor die combinatie dus een certificaat bestaat.
Maar weet ....die combinatie zul je nergens vinden.

Deze combinatie zul je inderdaad nergens vinden, want het is helemaal niet in het belang van de leveranciers om te dit te testen met Poly Vinyl Chloride. Op Halogeenvrij verdienen ze veel meer.

Het verhaal van een ader doorsnede van 1,5mm, ik zou graag weten waar je dat kunt vinden
Richard Visser
120+ berichten

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie