Functie behoud

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Re: Functie behoud

Berichtdoor Henk van Buuren op di 01 jun, 2010 16:42

17.3.2 Keuze leidingsysteem van de NEN2575
met vriendelijke groet,

Henk van Buuren
Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties
Henk van Buuren
120+ berichten

Berichtdoor Mippie Esser op wo 02 jun, 2010 5:50

Floris Kooiman schreef:Geen buis bij 1,5 mm2. Waar staat dat?

In de NEN 2535 1996/A1 2000

8.3.2 Een kabel met een geleiderdoorsnede kleiner dan 1,5 mm2, die in het zicht is
aangebracht of is weggewerkt in een muur, moet zijn aangelegd in een gesloten buis- of kokersysteem,
of in een kabelgoot en/of ladderbaan.

Boven een verlaagd plafond of onder een verhoogde vloer moet een kabel met een geleiderdoorsnede
kleiner dan 1,5 mm2 zijn aangelegd in een buis of kokersysteem, waarbij open bochten
van maximaal 50 mm x 50 mm zijn toegelaten.

OPMERKING Dikke meeraderige kabels worden bijvoorkeur ook in een beschermbuis aangelegd.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op wo 02 jun, 2010 8:41

Dank je voor 8.3.2, maar ik kan daar alleen uit opmaken dat je buiten het zicht open bochten (van 5cm) mag maken.

Ik weet niet of ik het nu goed heb, maar ik denk dat we voor deze dingen even de NEN1010 moet raadplegen. Dan geld inderdaad dat het niet on buis hoeft.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor zowie op do 08 jul, 2010 22:37

De apparatuur/omgeving waarmee ze de brandproef testen kan je op de schroot gooien na een PCV brand. Dat is de reden dat het nooit getest is. Bovendien is de eis tot het halogeenvrij installeren in Duitsland vrijwel altijd van toepassing. Dus heeft men bij de oosterburen geen markt voor PVC functie behoud certificering. Overigens zal het FB in praktijk niets uitmaken tussen PVC en Halogeenvrije buis. Uiteraard wel in rook en giftige gassen.
Regeltjes...ze zijn niet zo moeilijk hoor ;-)
zowie
30+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op vr 09 jul, 2010 9:02

De reden dat PVC nooit is getest is puur commercieel. De kabelproducent heeft er geen enkele baat bij om PVC te testen, ze verkopen veel liever de veel duurdere halogeenvrije pijp.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op vr 09 jul, 2010 10:20

Richard Visser schreef:De reden dat PVC nooit is getest is puur commercieel. De kabelproducent heeft er geen enkele baat bij om PVC te testen, ze verkopen veel liever de veel duurdere halogeenvrije pijp.

Het is niet per definitie zo dat wanneer een product duurder is dat men er ook meer op verdient. Ook de productie van halogeenvrije buis is duurder dan van PVC. Daarnaast is er minder vraag naar, dus minder productie, dus duurder.
Kijkend naar Scandinavie zou dit best eens anderom kunnen zijn.
Kwestie van marktwerking(en regelgeving)

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Norman Graafsma op ma 09 aug, 2010 12:17

Deze tekst vond ik in de NEN2575:2004 (pag. 38 17.3.2)

Een kabel met aders kleiner dan 1,5 mm2 in doorsnede, die in zicht is aangebracht of is weggewerkt in muren,
moet zijn aangelegd in een gesloten buis- of kokersysteem, of in een kabelgoot en/of kabelladder.

Een kabel met aders kleiner dan 1,5 mm2 boven een verlaagd plafond of onder een verhoogde vloer, mag zijn
aangelegd in een buis- of kokersysteem met open bochten van maximaal 50 mm × 50 mm.

Maar hoe ga je hiermee om in geval van functiebehoud? De kabel is getest en gecertificeerd in combinatie met de halogeenvrije buis en dient hierdoor, als ik het juist intepreteer, dus in alle gevallen, onafhankelijk van de aderdiameter, in halogeenvrije buis te worden gelegd.
Met vriendelijke groet,

Norman Graafsma
Account manager, Hertek BV
Norman Graafsma
Nieuwlid

Berichtdoor Leon Rijsdijk op wo 11 aug, 2010 16:44

Bestaan er geen speciale beugels voor functiebehoud zonder buis toe te passen volgens mij maken lift levranciers hier ook gebruik (incl materiaal certificaat??) van het is overigens idd zo dat wanneer de diameter groter dan 1,5 mm is deze in het zicht gelegd mag worden hierover pas nog uitleg gehad van ANPI (nen 1010).
Leon Rijsdijk
30+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op wo 11 aug, 2010 17:35

Leon Rijsdijk schreef:Bestaan er geen speciale beugels voor functiebehoud zonder buis toe te passen volgens mij maken lift levranciers hier ook gebruik (incl materiaal certificaat??) van het is overigens idd zo dat wanneer de diameter groter dan 1,5 mm is deze in het zicht gelegd mag worden hierover pas nog uitleg gehad van ANPI (nen 1010).

Of het bestaat, zal best wel, maar of je het mag toepassen.....

Kabels met een diameter van 1,5 mogen volgens de A1 van de 2535 zonder buis worden gemonteerd, er staat bij dat het wel de voorkeur heeft om het met buis te bevestigen.
Als je uit gaat van de nieuwe 2535, dan staat er aan het begin van hoofdstuk 11 hetzelfde als in de oude NEN.
Als je uitgaat van <1,5mm moet alles in gesloten buis, met wat uitzonderingen voor ladderbanen, bochten boven plafond en onder (computer)vloer.

Wat betreft beugeafstanden, oude 2535 zie NEN 1010, nieuwe 2535 zie hoofdstuk 11
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Norman Graafsma op wo 11 aug, 2010 19:51

Kabel van >1,5 mm2 mag dus zonder buis worden gemonteerd, maar wat nu betreft FB >1,5 mm2.
Volgens mij is het zo dat de FB kabel gecertificeerd is met halogeenvrije buis en moet deze in de installatie ongeacht de aderdikte altijd in halogeenvrije buis geplaatst worden.

Of lees ik de regels nu iets te precies?

Nog een gedachtenkronkel.

Op basis van gelijkwaardigheid zou je FB kabel ook in PVC buis mogen monteren. Immers de functionaliteit staat dit niet in de weg. Hoe denken jullie hierover?
Met vriendelijke groet,

Norman Graafsma
Account manager, Hertek BV
Norman Graafsma
Nieuwlid

VorigeVolgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie