ruud schreef:ik word wel eens moedeloos over de discussies over functiebehoudend monteren.wie kan mij vertellen hoe het nu zit.
en waar het in de norm staat.Ik geef hier 3 voorbeelden graag een reactie of dit goed of fout is en vooral waarom.
1 functiebehoud kabel met functiebehoud beugel en halogeen vrije buis
2 functiebehoud kabel met functiebehoud beugel en halogeen vrije buis
3 functiebehoudkabel met functiebehoud beugel zonder buis
dit zijn 3 mogenlijkheden die ik in de praktijk heb gezien maar welke is goed want
over optie 1 wordt gezegt halogeenvrije buis staat niet in de NPR 2576 en is gebruikt in de testovens om niet de schadelijke pvc dampen in de testruimtes te krijgen. het is onzin om alleen functiebehoudende kabel in halogeenvrije buis te doen alles de rest van het pand niet halogeenvrij is.
over optie 2 wordt gezegt nee het moet in halogeenvrije buis dat staat in de NPR2576 (alle plaatjes van de NPR komen bij een bepaalde leverancier die dit verkondigd)
over optie 3 zegt men nee geen pijp gebruiken dat is onzin juiste diameter functiebehoudbeugel bestellen en vastklemmen maar de meeste kabels zijn dunner dan 1,5 mm2 en wat dan.
Stel optie 2 is niet goed hoe dan omtegaan als onder het functiebehoudende kabel met of zonder halogeenbuis een ander elcktrische buis of afvoer wordt gehangen van pvc.
Ik hoor graag jullie reactie of durft niemand hier zijn vingers aan te branden.
Hoe je functiebehoud moet uitvoeren is ook afhankelijk van de onderhavige installatie.Onderstaand is van toepassing op brandmeld- en ontruimingsalarminstallaties.De aangehouden nummering is niet in relatie tot de nummering van topic plaatser!
1) De eis van buis rond een functiebehoudkabel (dus niet los gemonteerd) komt o.a. uit de NEN2535.
Daarin staat aangegeven (8.3.2) dat kabels met een geleiderdiameter kleiner dan 1,5 mm2 moet zijn aangelegd in een (gesloten) buis- of kokersysteem, of in een kabelgoot en/of ladderbaan. Functiebehoudkabels worden hierbij niet uitgezonderd. Daarnaast moet de bekabeling van een brandmeldinstallatie voldoen aan NEN1010-5 (zie NEN2535 8.1)
Ook heeft de normcommissie (NEN2535)zich in 2005 hierover uitgesproken.
2) De eis van halogeenvrij komt o.a. uit de NEN2575.
Daarin staat aangegeven (17.2) dat bij de keuze van de toe te passen signaalkabels de specificaties voor halogeenvrije kabels uit de NEN 3607moeten worden aangehouden. Daarnaast geldt tevens het gestelde onder punt 1) dat kabels in buis moeten zijn aangebracht (17.3.2) Artikel 17.9.2 stelt het volgende: "Door te voldoen aan de NPR 2576 wordt in de meeste gevallen voldaan aan functiebehoud.
3) De NPR 2576 geeft op pagina 7, figuur 5 en 6 aan dat enkelvoudige functiebehoudbeugels en verzamelbeugels niet volgens de huidige NEN2535 en NEN2575 zijn toegestaan.
4) Volgens mij staat er nergens in de NPR 2576 dat de buisleiding halogeenvrij moet zijn, ik kan het tenminste niet vinden. Ook kan ik deze eis niet vinden in de NEN2535 en NEN2575. Wel is het zo dat "bepaalde fabrikanten" de halogeenvrije buis, beugels en kabel hebben laten keuren volgens DIN4102/12 en NEN-EN50200/362, daarbij een beugelafstand hebben toegepast ( groter dan toegestaan volgens NEN1010) en dat als verkoopargument gebruiken of hebben gebruikt. Overigs geeft de NPR2576 de mogelijkheid om een grotere beugelafstand te hanteren, maar er dient in dat geval te worden aangetoond dat het systeem niet alleen tijdens brand maar ook gedurende de levensduur van de kabels aan de bepalingen van de NEN1010 moet blijven voldoen. Aangezien een halogeenvrije buis geen grotere "weestand tegen doorbuigen" heeft dan PVC gaat deze vlieger dus niet op.
Bij deze mijn reactie,
J. Nieuwland