Examen projecteringsdeskundige ontruiming resultaten

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Re: Examen projecteringsdeskundige ontruiming resultaten

Berichtdoor Rob Schellevis op do 04 nov, 2010 16:27

Hallo,

Als newbee op dit forum zou ik graag een vraag aan jullie voor willen leggen:

Ik ben net terug van het examen PD ontruiming.
(ik ben bang dat ik geen 6 weken hoef te wachten voor ik de uitslag weet)
Nu kwam er een vraag voorbij waarvan ik zeker weet dat er op de opleiding geen formule voor is behandeld.

Lw=118 dB(A) op 3 Watt. Op 20 meter afstand blijft dan over: Lp=Lw+C1+C2 => Lp=118+5-37= 86 dB(A)
Wanneer er op 20 meter afstand nog 68 dB(A) moet overblijven, wat is dan het minimale vermogen waar de signaalgever op aangesloten moet worden?

Ik weet dus dat de signaalgever 100 dB(A) moet geven om 68 over te houden. (65 + 3 veiligheidsmarge)
Maar hoe kom ik nu achter het vermogen waar deze op aangesloten moet worden om 100 dB(A) te geven?
De truuk zal in de formule Lw2=Lw1+10*log(P2/P1) zitten maar ik zie het even niet.

Als iemand me dit uit kan leggen, graag. (wellicht handig voor het evt. her-examen :( )
Rob Schellevis
Nieuwlid

Berichtdoor Bectro op do 04 nov, 2010 23:57

De formule die je hiervoor nodig hebt is W,werkelijk=10 tot de macht ((Lw,werkelijke-Lw,gevoeligheid):10)x W,gevoeligheid.
Dus 10 tot de macht((100-118):10)x3=0.048 Watt (afgerond). Deze formule kun je afleiden van
Lw,werkelijke=Lw,gevoeligheid+(10.log(W,werkelijk : W,gevoeligheid)).

Waar heb jij je opleiding gevolgd? Was dit je eerste keer voor het examen?
Bectro
Nieuwlid

Berichtdoor Hans de Jong op vr 05 nov, 2010 11:20

Vraagje,
zonder iemand voor z'n schenen te schoppen. Er is volgens mij nu nog geen wettelijk kader waarin het diploma PD ontruiming is vastgelegd of wordt vereist. Gezien de steeds zwaardere akoestische eisen die worden gesteld aan wanden en deuren, heeft het nog wel zin om een gehele installatie door te rekenen?
Verder eigenlijk de vraag aan de mensen die bij een branddetectie bedrijf werken, wordt zo'n installatie ook helemaal door berekend zoals je krijgt op het examen?
Ik probeer voor mezelf ook duidelijk te krijgen of ik deze opleiding zou willen doen en of ik daar ook een voordeel c.q. profijt uit haal.
Hans de Jong
60+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op vr 05 nov, 2010 13:51

Hans de Jong schreef:Vraagje,
zonder iemand voor z'n schenen te schoppen. Er is volgens mij nu nog geen wettelijk kader waarin het diploma PD ontruiming is vastgelegd of wordt vereist. Gezien de steeds zwaardere akoestische eisen die worden gesteld aan wanden en deuren, heeft het nog wel zin om een gehele installatie door te rekenen?
Verder eigenlijk de vraag aan de mensen die bij een branddetectie bedrijf werken, wordt zo'n installatie ook helemaal door berekend zoals je krijgt op het examen?
Ik probeer voor mezelf ook duidelijk te krijgen of ik deze opleiding zou willen doen en of ik daar ook een voordeel c.q. profijt uit haal.

Ik heb in 2006 mijn diploma gehaald. Ik kan zonder mijn boeken er op na te slaan niet de vraag van de topicstarter beantwoorden. De geleerde theorie staat wel ver van de werkelijkeheid, heb ik het idee.
In de dagelijkse praktijk gebruik ik het in ieder geval nagenoeg niet. Deels omdat het meestal om type B installaties gaat. De noodzakelijke gegevens om deze berekeningen te kunnen maken ontbreken altijd bij een bestek of aanvraag. Ervaring met projectie en je product en daarnaast terugkoppeling (naar de persoon die de projectering heeft gemaakt) van de resultaten van de geluidmetingen na realisatie heeft veel meer effect.
Ik durf wel te zeggen dat de projecteringen (die wij maken) nagenoeg altijd voldoen aan de vereiste geluidsdruk.
Een enkele keer moet er best ergens een slowwhoopje bij of had ééntje minder ook gekund.
Het gaat wel eens mis als later, na installatie, blijkt dat er naast de slowwhoops ook flitsers geplaatst (hadden) moeten worden.

Om op de vraag hierboven terug te komen: naast het rekenen met logaritmen leer je ook nog heel veel andere nuttige zaken. De overweging voor het volgen van de cursus moet m.i. niet afhangen van het rekenen.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Vorige

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie