doormeldingen controleren via internet

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Re: doormeldingen controleren via internet

Berichtdoor Mippie Esser op wo 04 mei, 2011 15:41

Even voor de duidelijkheid: ik kan alleen oordelen over de situatie in de regio Utrecht. Daar is het zo dat Siemens meekijkt over de lijn naar de brandweer (dat kunnen ze trouwens overal waar een Quint of SiLine doormeldeenheid hangt, maar dit terzijde). Om de werkdruk in de meldkamer te verlichten, heeft men een paar jaar geleden besloten om de telefonische werkzaamheden zoals het in test zetten / uit test halen / controlleren of de doormelding juist functioneerd uit te besteden aan Siemens. Ongetwijfeld zal Siemens dit niet voor niets doen, daar moet de kachel ook branden. Bij een brandmelding onderneemt Siemens geen actie, want de melding gaat gewoon naar de RAC. Op storingen reageren ze wel (mag ook, want ze zijn ingericht als een PAC).

Het enige gevaar wat mijns inziens in deze constructie schuil gaat, is dat Siemens niet kan zien of de doormelding bij de brandweer al actief staat. Ik heb het meegemaakt dat iedereen er van overtuigd was dat alees goed werkte, maar dat toch bleek dat de brandweer niet reageerde bij een brandmelding. Daarom vraag ik bij oplevering altijd bij zowel Siemens als de RAC na of ze de melding ontvangen hebben. Bijde Rac vraag ik dan meteen of de doormelding al actief staat. Eén en ander vermeld ik op het rapport van oplevering, en klaar is Kees.

En voor wat betreft de PAC, die is inderdaad niet te vergelijken met een RAC. Dat staat inderdaad als een paal boven water.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Re: doormeldingen controleren via internet

Berichtdoor Jos Vroon op vr 27 mei, 2011 23:11

Mippie Esser schreef:@Jos:

NEN2654-1:2002 artikel 5.4.2.1 zegt het volgende:

OPMERKING 2 De controle op de correcte ontvangst van de brandmelding mag uitsluitend worden uitgevoerd voor zover
dit niet strijdig is met de voorschriften van de bevoegde autoriteit.

Dus als de bevoegde autoriteit vind dat we bij Siemens (of een zusje) moeten informeren of de meldingen juist doorkomen, is er volgens mij niet zo heel erg veel aan de hand. :H:

Ik stel voor dat u of anderen de volgende test uitvoeren de eerstvolgende keer dat u een brandmeldinstallatie gaat testen die via een computer wordt in- en uitgeschakeld. Deze test is volkomen legaal.

1 meld het systeem af op de reguliere wijze.
2 schakel de 230v voeding van het meldsysteem uit
3 schakel de 24v DC buffervoeding uit van het meldsysteem. Het meldsysteem ligt nu volkomen plat wat dan ook een storingsmelding moet opleveren aan de ontvangende kant. (is verplicht vanuit de EN54)
4 meld het systeem na circa 10 minuten weer bij zonder de voedingen hersteld te hebben.

Als alles klopt mag deze handeling niet geaccepteerd worden door de computer die een en ander afhandelt in verband met de aanwezige lijnstoring.
De praktijk leert dat in veel gevallen de computer de boel echter gewoon weer bijzet.
Rara hoe kan dat. Lijkt mij een gevalletje voor de bevoegde autoriteit om zijn contracten eens op na te lezen.

Voor de duidelijkheid. Deze geconstateerde fout valt buiten de verantwoording van het branddetectiebedrijf.
Wel zo handig om de bevindingen te noteren in het onderhoudsrapport voor het geval het een keer fout gaat.
Flexibele expertise voor eindgebruiker en erkend BMI bedrijf
Jos Vroon
60+ berichten

Vorige

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie