Even voor de duidelijkheid: ik kan alleen oordelen over de situatie in de regio Utrecht. Daar is het zo dat Siemens meekijkt over de lijn naar de brandweer (dat kunnen ze trouwens overal waar een Quint of SiLine doormeldeenheid hangt, maar dit terzijde). Om de werkdruk in de meldkamer te verlichten, heeft men een paar jaar geleden besloten om de telefonische werkzaamheden zoals het in test zetten / uit test halen / controlleren of de doormelding juist functioneerd uit te besteden aan Siemens. Ongetwijfeld zal Siemens dit niet voor niets doen, daar moet de kachel ook branden. Bij een brandmelding onderneemt Siemens geen actie, want de melding gaat gewoon naar de RAC. Op storingen reageren ze wel (mag ook, want ze zijn ingericht als een PAC).
Het enige gevaar wat mijns inziens in deze constructie schuil gaat, is dat Siemens niet kan zien of de doormelding bij de brandweer al actief staat. Ik heb het meegemaakt dat iedereen er van overtuigd was dat alees goed werkte, maar dat toch bleek dat de brandweer niet reageerde bij een brandmelding. Daarom vraag ik bij oplevering altijd bij zowel Siemens als de RAC na of ze de melding ontvangen hebben. Bijde Rac vraag ik dan meteen of de doormelding al actief staat. Eén en ander vermeld ik op het rapport van oplevering, en klaar is Kees.
En voor wat betreft de PAC, die is inderdaad niet te vergelijken met een RAC. Dat staat inderdaad als een paal boven water.