Marcel Boer schreef:Vraag:
Kan de brandweer indien het nieuwe bouwbesluit actief is eisen dat de doormelding weer afgekoppeld moet worden?
Ik snap niet zo goed wat de invoering van het nieuwe bouwbesluit hier mee te maken heeft, maar ik ken de inhoud ook nog niet precies. Het is nu de eis/wens van de eigenaar om de installatie door te laten melden naar de RAC en niet van het bevoegd gezag, daarin verandert de invoering van het nieuwe bouwbesluit volgens mij niets.
De eis dat een BMI die doormeldt naar een RAC gecertificeerd moet zijn geldt nu al, daarin verandert volgens mij ook niets.
Als de BMI vervolgens niet gecertificeerd blijft, maar toch nog doormeldt naar de RAC zijn er volgens mij de volgende mogelijkheden:
1. De installatie veroorzaakt geen overlast (loze meldingen), het gebouw is niet meldingsplichtig, dus zal het waarschijnlijk ook niet regelmatig gecontroleerd worden door het bevoegd gezag en er gebeurt dus eigenlijk niets.
2. De installatie veroorzaakt wel overlast, bevoegd gezag/brandweer controleert de BMI en handhaaft het Gebruiksbesluit, dus of certificeren van de installatie of PvE aanpassen en doormelding laten vervallen.