doormelding in relatie met bouwbesluit 2012

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

doormelding in relatie met bouwbesluit 2012

Berichtdoor Marcel Boer op di 23 aug, 2011 15:18

Bij een gebouw van ons komt een nieuwe brandmeld/ontruimingsinstallatie.
De bewakingsomvang is niet automatische bewaking ( eis brandweer ), en ruimtebewaking ( dood lopend end ).
Het gebouw bestaat uit 4 bouwlagen en is kleiner dan 500 m2 en minder dan 50 gebruikers.
Het PvE geeft aan dat de gebruiker doormelding eist naar een RAC en dat de installatie daardoor gecertificeerd moet worden.
Vraag:
Kan de brandweer indien het nieuwe bouwbesluit actief is eisen dat de doormelding weer afgekoppeld moet worden?
Marcel Boer
Nieuwlid

Re: doormelding in relatie met bouwbesluit 2012

Berichtdoor Richard Visser op di 23 aug, 2011 18:10

Als ik het goed begrijp uit het (ontwerp)bouwbesluit 2012 (6.20.3) blijft de eis van doormelding van kracht.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op di 23 aug, 2011 18:56

Eist de gebruiker doormelding naar RAC?? Of de brandweer.
Anticiperen op nieuwe wetgeving wordt verwacht van een betrouwbare overheid.
Is er een motivatie waarom er perse een doormelding op moet?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Paul Wendt op di 23 aug, 2011 23:53

Sowieso vind ik het altijd bijzonder dat een eigenaar überhaupt iets eist van zichzelf. Het zou beter klinken te omschrijven dat de eigenaar voor zijn gebouw wenst aangesloten te worden op een RAC. Een RAC eist vervolgens dat installaties die worden aangesloten voldoen oftewel keurig moet zijn voorzien van een certificaat. In mijn optiek staat het de RAC vrij om een dergelijke installatie wel of niet te accepteren als nieuwe klant ongeacht het gestelde in het Bouwbesluit.
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor distefano op wo 24 aug, 2011 7:24

Beste MArcel,

Ik neem aan dat het om een kantoorpand gaat??

Waarom dan uberhaupt die doormelding??

@idd wat Louis zegt. : ANTICIPEREN!!! En toch zijn er van die geweldige collega's die een hele boekenkast voor de kop hebben. Echt ongelooflijk. Wat moet je daar nu mee??? Wat zou je er als particulier tegen kunnen doen??
distefano
30+ berichten

Woonplaats: Gelderland/Twente/IJsselland/Limburg/NoordBrabant/Zuid Holland

Berichtdoor Christiaan van de Geer op wo 24 aug, 2011 7:54

Beste Marcel,

Als de brandmeld- ontruimingsalarminstallatie voldoet aan het PvE en de van toepassing zijnde wet- en regelgeving, voorzie ik nu en in de toekomst geen probleem om deze aan te sluiten op een RAC.

Het is wel verstandig om de aansluitvoorwaarde van de meldkamer eens door te nemen, daarin kunnen buiten het gebruiksbesluit of het toekomstige bouwbesluit 2012 aanvullende eisen staan vermeld (bijvoorbeeld dat een brandmeld- ontruimingsalarminstallatie bij oplevering door een inspectie-instelling dient te worden geïnspecteerd).

Daarnaast is de prestatie-eisen voor ongewenste en onechte meldingen een aandachtspunt, wat bij een kantoorfunctie van deze omvang is het aantal meldingen zeer beperkt.

Ten slotte ligt er voor de beheerder brandmeldinstallatie en het onderhoudsbedrijf natuurlijk een belangrijke taak om de aangebrachte brandmeld- ontruimingsalarminstallatie op het niveau te houden.

Suc6 en als er verder nog vragen zijn, verneem ik het graag.
Christiaan van de Geer
Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.
Christiaan van de Geer
30+ berichten

Berichtdoor Nikee op wo 24 aug, 2011 11:34

Marcel Boer schreef:Vraag:
Kan de brandweer indien het nieuwe bouwbesluit actief is eisen dat de doormelding weer afgekoppeld moet worden?

Ik snap niet zo goed wat de invoering van het nieuwe bouwbesluit hier mee te maken heeft, maar ik ken de inhoud ook nog niet precies. Het is nu de eis/wens van de eigenaar om de installatie door te laten melden naar de RAC en niet van het bevoegd gezag, daarin verandert de invoering van het nieuwe bouwbesluit volgens mij niets.

De eis dat een BMI die doormeldt naar een RAC gecertificeerd moet zijn geldt nu al, daarin verandert volgens mij ook niets.

Als de BMI vervolgens niet gecertificeerd blijft, maar toch nog doormeldt naar de RAC zijn er volgens mij de volgende mogelijkheden:
1. De installatie veroorzaakt geen overlast (loze meldingen), het gebouw is niet meldingsplichtig, dus zal het waarschijnlijk ook niet regelmatig gecontroleerd worden door het bevoegd gezag en er gebeurt dus eigenlijk niets.
2. De installatie veroorzaakt wel overlast, bevoegd gezag/brandweer controleert de BMI en handhaaft het Gebruiksbesluit, dus of certificeren van de installatie of PvE aanpassen en doormelding laten vervallen.
Nikee
30+ berichten

Berichtdoor Christiaan van de Geer op do 25 aug, 2011 12:22

@Marcel,

Bekijk ook maar eens het volgende persbericht:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2012.html
Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.
Christiaan van de Geer
30+ berichten

Berichtdoor Marcel Boer op vr 26 aug, 2011 14:02

L.S.
Het is mij inmiddels duidelijk.
De brandmeldinstalllatie mag altijd doormelden indien deze gecertificeerd is en voldoet aan het getekende PvE.
Persoonlijk zie ik niet de meerwaarde bij een installatie met niet automatische bewaking.
Bedankt voor de reacties,
Marcel
Marcel Boer
Nieuwlid

Berichtdoor Louis van Wijk op vr 26 aug, 2011 17:40

De enige niet-automatische brandmeldinstallaties met verplichte doormelding (huidige gebruiksbesluit) zijn dan ook alleen die met verblijfsgebieden boven 20 meter. :F:
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Volgende

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie