Namens de VvE van een onbemande parkeergarage in de regio Kennemerland beheer ik de BMI. De ontwerper / hoofdaannemer van de brandmeldinstallatie / ventilatie heeft bedacht dat de doormelding volgens 7 criteria plaatsvind, de doormelding geeft aan welke aanrijdroute / neveningang de brandweer moet nemen. De doormelding naar de RAC valt in de categorie DM1, conform PvE. De 7 doormeldcriteria (elk blok heeft een apart criterium) staan ook in het PvE.
De doormeldeenheid heeft in het afgelopen jaar verschillende malen problemen gegeven. Telkens leverancier BMC en leverancier doormeldeenheid er weer bij, aanpassingen gedaan, goed getest en later bleek dat er weer geen doormelding was. Probleem zat in de software voor de doormeldeenheid.
De certificering van de installatie is nog niet rond. De parkeergarage is in 2009 gebouwd.
Vanaf vorige maand ben ik intensief gaan testen en heb ik alle doormeldingen bij het RAC opgevraagd. Ik heb alle handbrandmelders geactiveerd en uit alle groepen een multisensor. Tussendoor telkens hersteld. Alle meldingen kwamen binnen maar:
In totaal 23 HBM´s getest, 22 keer kwam er een A2 (automatische melder) en 1 keer een A1 (handbrandmelder) melding binnen bij het RAC.
Ook 22 multisensoren getest, 21 maal een A2 doormelding en 1 maal een A1.
Ik ben maar een simpele beheerder BMI. Ik moet maandelijks de doormelding van A1 en A2 testen. Bij de andere 3 BMC's die ik test vraag ik altijd op of die zijn binnengekomen (alleen RAC Amsterdam wil niet dat de doormelding getest wordt). Ik was in de veronderstelling dat de RAC altijd wil weten of het om een automatische of een handbrandmelder gaat. Volgens mij is de brandweer bij een A1 melding verplicht meteen te rijden, bij een A2 melding kunnen ze er voor kiezen eerst een contactpersoon te bellen. Daarom lijkt het me onwenselijk dat handbrandmelders een A2 doormelding geven. Als er geen onderscheid gemaakt wordt zou m.i. alles als A1 moeten worden doorgemeld.
Ik heb mijn bevindingen naar de leveranciers gemaild. De leverancier van de doormeldeenheid zegt dat "alle doormeldingen A1 en A2 zijn" en blijft voet bij stuk houden dat hun installatie goed werkt, ook al antwoord ik hierop dat de doormelding binnenkomt als A1 of A2, en dan in de helft van de gevallen onjuist. De leverancier voegde daar nog aan toe dat de RAC maximaal 7 criteria aan kan.
Vervolgens heb ik i.o.m. de VvE advies gevraagd bij de preventie coördinator van de brandweer. Die bevestigde dat de installatie op de RAC maximaal 7 criteria aan kon. Onlangs is op hun RAC echter een nieuwe kiezer geplaatst die een veelvoud aan criteria aan kan. Hij meldt dat de doormeldingen zoals die nu binnenkomen niet goed plaats vinden en voor hen ook niet acceptabel zijn. Hij wil nu bovenop de 7 aanrijdroutes een onderscheid in A1 en A2 alsmede de verdieping (-1 of -2). Dat zijn dan opeens 28 criteria.
De leveranciers willen dit wel aanpassen maar gaan de VvE naar verwachting een rekening sturen omdat het kan worden opgevat als een nieuwe opdracht i.p.v. aanpassen van een foutieve doormelding.
Vraag 1: Moet een doormelding naar een RAC altijd een A1 of A2 melding bevatten en moet die de inhoud dekken?
Vraag 2: Kan de brandweer voordat de certificering rond is extra eisen opstellen, meer dan in het PvE is vastgelegd?
Alvast dank voor eventuele reacties.

op de stoep. En geloof me, ik spreek uit ervaring