detectie in meterkasten

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Re: detectie in meterkasten

Berichtdoor Stephan Vijfhuizen op wo 04 feb, 2009 23:31

duiveltje schreef:Certificerende instanties die beweren dat de norm boven het PvE gaat zijn er op uit goedkoper personeel aan te trekken en zo meer geld te verdienen. De inspecteur hoeft alleen de norm maar uit zijn hoofd te leren en verder niet meer zelf na te denken. Het gevolg is dat gedrochten van installaties (moeten) worden ontworpen, die hun doel ver voorbij schieten.

Een goed PvE is het bewijs dat er is nagedacht over de installatie en beschrijft hoe de norm in het gebouw is gepast.

Toch blijkt dat in de praktijk de CI's die wij over de vloer krijgen er allemaal zo over denken.
Norm = norm wordt er steeds gesteld. Afwijkingen mogen niet.

En ik ben het er ook niet mee eens :wink:
Stephan Vijfhuizen
Nieuwlid

Berichtdoor Wendy van Herpen op vr 06 feb, 2009 17:34

In de regeling brandmeldinstallaties staat beschreven dat als de installatie onder de norm is aangelegd niet certificeerbaar is. Dat heeft niets met de inspecteur te maken. In het PvE kan ook aanvullende eisen staan, dan moet de inspecteur alsnog nadenken (ahum...).

M.b.t. de vraag of meterkasten moeten worden bewaakt. In het bouwbesluit staat beschreven bij de definitie technische ruimte: ruimte voor het functioneren van het gebouw. Mij is destijds aangeleerd dat de HVK moet worden bewaakt aangezien deze ruimte nodig is voor het functioneren van het gebouw. Alle onderverdeelkasten behoeven niet te worden voorzien van bewaking.

Ook heb ik een keer nagekeken van de definitie van een ruimte is en toen stond er beschreven: een ruimte is via een deur toegankelijk.
Wendy van Herpen
Nieuwlid

Berichtdoor Pieter de Graaf op ma 09 feb, 2009 11:29

Collegae,

Normen, voorschriften; heel goed dat ze er zijn maar..
Je hebt natuurlijk ook zelf een eigen verantwoordelijkheid en deze pas ik toe bij een inspectie inzake brandveiligheid.
Dat houdt in dat ik niet per defintie een automatische rookmelder in elke ,meterkast' wil zien.
Een en ander is sterk afhankelijk van de plaatselijke situatie zoals het aantal bewoners ( zelfredzaam, ontruimingsbereid enz). Ook de aanwezigheid van bijvoorbeeld de (enige) houten trap naar een etage met meerdere kamers kan aanleiding geven van de normen af te wijken.
En of een melder nu een bepaalde afstand moet hebben tot een wand maakt mij in dat geval niet uit.
Dat houdt in dat ik al vrij snel in elke laagspanningsverdeelinrichting ( het zijn niet altijd meterkasten) een automatische rookmelder wil zien.
Pieter de Graaf
Nieuwlid

Berichtdoor evz op ma 09 feb, 2009 16:59

volledige bewaking wil zeggen dat in alle ruimten een rookmelder geplaatst moet worden. Daarna geeft men een aantal uitzonderingen waar een meterkast NIET bij staat (zie 7.1.1 NEN2535). Dit houd dus in "er moet volgens de regels een rookmelder geplaast worden".

Echter er staat ook een OPMERKING: namelijk;
Indien elektrische ontstekingsbronnen in de vorm van apparateen en machines aanwezig zijn, moeten ter plaatse brandmelders zijn aangebracht. Dit is ter beoordeling van de bevoegde autoriteit. :W:

even resume.
bevoegde autoriteit is brandweer/eigenaar/gebruiker en/of verzekeraar Dus ook het duidelijk maken van de norm om uitzondering bewust weer te geven :H: !
Dus NIET branddetectiebedrijf of certificeringsinstelling bepaald :lol: .
Wat zij mogen doen is controleren of aan de de regelgeving is voldaan. Dus als door de bevoegde autoriteit een afweging is gemaakt dat ergens (b.v. een meterkast) geen rookmelder in hoeft. Dan dient iedereen zich hier aan te houden :W: .

m vr. gr.

(modedit: 3 berichtjes verwijderd die een beetje verdwaald waren en niks met het topic te doen hadden LW)
Waar rook is is vuur!
evz
60+ berichten

Berichtdoor Hans de Jong op do 12 feb, 2009 18:27

Er is in 2007 een FAQ uitgegeven van de normcommissie (Overzicht Frequently Asked Questions normcommissie 353 086 'Brandmeldsystemen' versie 26 november 200)
Hierin werd ook het e.e.a. gezegd over de meterkast:

"Vraag 15 - Bewaking meterkast
Moet een meterkast worden voorzien van volledige bewaking?
Antwoord 15
Dit punt staat niet duidelijk in de huidige NEN 2535 omschreven. Op dit moment wordt gewerkt aan
een herziening van NEN 2535. Hangende de nieuwe versie stelt de commissie zich op het volgende
standpunt: Men zou kunnen overwegen om in het PvE ruimten met een schakel- en verdeelinrichting
worden uit te zonderen van de verplichting tot het plaatsen van automatische melders als aan alle
drie de volgende voorwaarden is voldaan:
- De ruimte is kleiner dan 2 m2;
- Er vindt geen opslag plaats in de ruimte;
- De schakel- en verdeelinrichting is niet de hoofdschakel- en verdeelinrichting van het pand."
Hans de Jong
60+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op do 12 feb, 2009 19:52

Dit komt dus aardig overeen met wat de ontwerpnorm NEN2535:2007 hierover zegt.

Wat de hoofdschakel-verdeelinrichting hier mee te maken heeft begrijp ik echter niet. Is het risico van brand in een hoofdschakel-verdeelinrichting groter dan in een onderverdeler? Persoonlijk denk ik van niet.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Vorige

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie