Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook aardig kan vinden in het pleidooi van Lasker en de reactie van Duiveltje. Het is jammer dat een bepaalde tak of persoon zich persoonlijk aangesproken voelt. Volgens mij geeft Lasker namelijk niet alleen de installateurs de schuld, maar ook de preventisten, adviseurs, de normen opzich en de hele systematiek en alles wat er omheen hangt.
Volgens mij is het de bedoeling geweest om, door flink van leer te trekken met het pleidooi, iedereen weer eens wakker te schudden en de discussie opgang te brengen. Er kan in ieder geval vastgesteld worden dat dit is gelukt

.
Voor wat betreft budgettering staat volgens mij elke tak van sport onder druk. Zeker in deze tijden waar, met name in de commerciele tak, de afgelopen periode behoorlijk is gestunt om maar werk binnen te krijgen. Als je het op de man af vraagt gaat het uiteraard met elk bedrijf goed

, maar niemand kan ontkennen dat het niet meer zo goed is gegaan als 3 jaar geleden... Dus niet alleen de brandweer heeft een tekort aan budget, ook de bedrijven.
Het zou fantastisch zijn als een bedrijf een all-in offerte neerlegt, maar dan weet je inderdaad op voorhand al bijna zeker dat je het werk niet krijgt. Anderzijds moet er ook afgevraagd worden of je een lange termijn relatie opbouwd als je alleen een lokkertje van een offerte neerlegt, met vervolgens een gigantische meerwerk post. Niet alleen heeft dit een korte zakelijke relatie tot gevolg, de beste manier van reclame "mond-op-mond" kun je dan ook wel shaken...
Het is dus toch allemaal niet zo makkelijk als het lijkt. De oplossing ligt voor de korte termijn ergens in het midden denk ik. Maar voor de langere termijn zal het systeem, de certificering en normering op dit gebied drastische reformatie moeten ondergaan, waarbij elke partij mee moet werken (en misschien ook vooral samen moet werken) aan het verbeteren van het systeem. Hierbij moet denk ik minder vastgehouden worden aan regels en eisen, maar moet er meer brandfysica worden toegepast. Dit zou veel realistischer zijn. Nadeel hiervan is wel dat niet iedereen het meer begrijpt, omdat het niet meer standaard is. Wellicht kan dit in de toekomst gekoppelt worden aan bijvoorbeeld gecertificeerd bouwplantoetser (wat overigens ook nog steeds niet goed van de grond is gekomen, maar dit even terzijde) o.i.d.? Daarmee wordt op dat gebied de taak van de brandweer verlicht. Of zal het probleem juist alleen maar verschoven worden?