Bewaking transmissieweg GTV

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Re: Bewaking transmissieweg GTV

Berichtdoor Richard Visser op za 20 nov, 2010 12:55

Jeffrey N schreef:Kan iemand mij trouwens vertellen wat een 'bewaakt contact' precies inhoud? Is dit, zoals ik vermoed, dat continu wordt gecontroleerd of er wel of geen spanning op de spoel van het relais komt te staan, en dit overeenkomt met de sturing die plaats zou moeten vinden? En mocht het dan niet overeenkomen, dan er een 'systeemfout' wordt gegeven?

Het is niet de spoel die je bewaakt maar het contact. Over het algemeen doe je dit met weerstandconfiguraties.
Dit wordt niet aangegeven als systeemfout, maar als storing bewaakte sturing met eventueel de naam van de sturing.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Jeffrey N op za 20 nov, 2010 18:07

Ik denk dat wij elkaar niet begrijpen.

Vaak heeft een BMC een aantal relaiscontacten direct op het mainboard beschikbaar. Daarvan zijn vaak een paar bewaakt/monitored, en een paar niet. Mijn vraag gaat echt over die 'bewaakte relais', en niet een bewaakte sturing (met spanning).
Jeffrey N
20+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op za 20 nov, 2010 19:12

De NEN zegt in punt 7.13 dat de transmissiewegen van de sturingen bewaakt moeten zijn, conform de EN 54-2.
Lees punt 8.2.x en Annex H van de EN 54-2 door en je ziet dat zowel het relais als de bekabeling als de werking van de sturing bewaakt moet zijn.
Hoe je dat doet, daar wordt niets over gezegd.Of je het door middel van een spanning/stroom of door middel weerstanden maakt niet zoveel uit, want komt dit niet op het zelfde neer?
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Roy Buckens op di 30 nov, 2010 20:22

Beste Jeffrey,

Mooi punt haal je aan.

Ik heb hier in het verleden al vaker mee geworsteld, hoe deze sturing toch te kunnen bewaken.
Technisch is het namelijk niet mogelijk door een weestanden configuratie, zoals je zelf ookal aangaf.
Andere vormen van bewaking bieden helaas ook geen uitkomst.

Dit doordat de bewaking dan een conflict vormt, met het NC contact van de GTV.

Mijn ervaring is dat deze dus vaak niet voldoet aan de gestelde bewaking, en dit word geaccepteerd door inspectiebureau's.
Roy Buckens
Nieuwlid

Berichtdoor Richard Visser op wo 01 dec, 2010 6:29

Roy,

Klopt, technisch is het wat lastig en inspectiebureaus gaan hier inderdaad mee akkoord.
Richard Visser
120+ berichten

Vorige

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie