Automatische detectie boven verlaagd eiland plafond?

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Automatische detectie boven verlaagd eiland plafond?

Berichtdoor shp op di 26 feb, 2008 10:00

Hallo,

In een ruimte met een verhoogd brandrisico komen automatische detectoren. Er is tevens een verlaagd eiland plafond opgenomen. In de 2535 kan ik nergens terugvinden of men (om welke redenen?) boven een eiland plafond ook tevens een automatische detectie moet opnemen.

Iemand een suggestie?

BVD.
shp
Nieuwlid

Re: Automatische detectie boven verlaagd eiland plafond?

Berichtdoor Palmpie op di 26 feb, 2008 17:25

Uit de NEN2535
7.1.1 Volledige bewaking
Onder volledige bewaking wordt verstaan, een bewakingsomvang waarbij, behalve de noodzakelijke handbrandmelders, alle ruimten in het gehele gebouw voorzien zijn van één of meer automatische brandmelders.

Een uitzondering hierop vormen de hierna genoemde ruimten waarin, door het niet voorhanden zijn van brandbaar materiaal en/of ontstekingsbronnen, geen of nauwelijks brand kan ontstaan:

sanitaire ruimten, zoals toiletten en doucheruimten. Dit geldt niet voor gemeenschappelijke voorruimten ingericht als kleedruimten;
opslagruimten met een vloeroppervlakte kleiner dan 2 m2;
kabelkanalen en schachten, die voor personen niet via een deur toegankelijk zijn;
ruimten onder verhoogde vloeren en boven verlaagde plafonds voor zover aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:
oppervlakte van de ruimte niet groter is dan de oppervlakte van het brandcompartiment en de ruimte niet betreedbaar is;
er geen opslag van brandbare materialen plaatsvindt;
er zich alleen leidingen voor elektrische, werktuigbouwkundige en sanitaire installaties bevinden.

OPMERKING
Indien elektrische ontstekingsbronnen in de vorm van apparaten en machines aanwezig zijn, moeten ter plaatse brandmelders zijn aangebracht. Dit is ter beoordeling van de bevoegde autoriteit.

Het is eveneens mogelijk een deel van een gebouw van een volledige bewaking te voorzien, mits tussen het wel en niet bewaakte deel een, door de bevoegde autoriteit vastgestelde, brandcompartimentering (brandscheiding) aanwezig is.

Als er een mogelijkheid is dat de rook zich, in jou situatie, achter het plafond ophoopt waardoor binnen de brandtijd van een brandproef geen alarm plaatsvind zal je ook boven het plafond melders moeten plaatsen. Ik zou de brandproef houden net naast de rand van het eilandplafond.... :wink:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Henk van Buuren op di 26 feb, 2008 19:05

In de NEN 2535 wordt gesproken over detectie waarbij meerdere zaken spelen.
indien in een bepaalde ruimte detectie geeist is dient deze dusdanig te zijn dat ontstekingsbronnen kunnen worden gedetecteerd.
zo zal bv bij bordessen detectie plaatsvinden wanneer deze een bepaalde breedte heeft.
het kan ook zijn dat wanneer boven een verlaagd plafond ontstekingsbron(nen) aanwezig zijn hier detectie plaatsvind.

Het doel is de prestatieeis te behalen waarbij binnen een vastgestelde tijd het systeem in alarm dient te komen.

Deze is allen gebaseerd op het onderdeel detectie in de NEN 2535.

met vriendelijke groet,
met vriendelijke groet,

Henk van Buuren
Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties
Henk van Buuren
120+ berichten

Berichtdoor michelderoo op wo 27 feb, 2008 5:31

zelf heb ik een paar weken geleden een soort gelijke situatie gehad in een gang waar een soort geperforeerd damwand plafond onder het bestaande plafond hing.
dit plafond was ook ongeveer 50 cm aan beide zijde open.
ik heb hier als proef opstelling een centrale neergezet met 2 rookmelders erop en een brandproef gehouden en in mijn geval kwamen de rookmelders ruim op tijd in alarm. dus ook goed keuring van de brandweer om alleen onder dit plafond mijn rookmelders te hangen.
dus mij lijkt het het proberen waard om een proef opstelling te maken en een brandproef..
m vr gr
michel
michelderoo
Nieuwlid

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie