door Gert Penning op vr 11 jun, 2010 19:45
Iedereen bedankt voor jullie reacties.
Om even een duidelijk beeld te scheppen, ik sta er zelf namelijk ook niet achter om dit te doen (aangezien ik diegene ben om een installatie attest te ondertekenen).
Ik ben momenteel bezig met een project waarin wij de brandmeldinstallatie hebben uitbesteedt aan een belgische firma. Zij hebben dus aangegeven dat ze van ons verwachten om 4-aderige kabels te gaan trekken (2 voor de lus en 2 voor de 24 V). Hoofdzakelijk gebruiken zij de 24V voor nevenindicatoren met volgschakelingen, flitslichten en een voeding voor een geografisch tableau.
Betreft functiebehoud is geen probleem omdat het gebouw is voorzien van sprinklers.
Betreft bewaking is ook geen probleem omdat de lus/voeding redundant is aangelegd en alle componenten zijn voorzien van kortsluitisolatoren.
Voor zo ver ik weet is het wel toegestaan om 24 V mee te nemen (vanuit de BMC) in je lusbekabeling, maar dan kom je tot je eerste component en dan moet je gaan lassen, waar ik het dus niet mee eens ben.
Dus als iemand mij kan laten zien als dit nou wel of niet mag, ben ik weer wat wijzer.
Groeten,
Gert Penning