24V meenemen in je melderlus

Hier kun je alle vragen over Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie's stellen

Re: 24V meenemen in je melderlus

Berichtdoor Gert Penning op vr 11 jun, 2010 20:05

Voor je lusbekabeling ben ik het er mee eens en dat gebeurt ook wel. Het gaat alleen om de 24 V.

Gert Penning
Gert Penning
Nieuwlid

Berichtdoor Richard Visser op vr 11 jun, 2010 20:20

De nevenindicatoren zullen toch wel uit de melders worden gevoed, als je het systeem (bmc) het aankan kun je flitslichten ook vanuit de lus voeden, deze zijn onderdeel van de bmi. Ook een geografisch paneel valt onder de bmi.
Tot zover prima.

Als blijkt dat je hiervoor tientallen keren moet lassen......probeer daar maar eens toestemming voor te krijgen. En probeer dan maar eens aan alle eisen te voldoen die de NEN 2535 stelt aan lassen.

Theorie, ALS je toestemming krijgt van de eisende partij en je voldoet aan de voorwaarden in de NEN, dan mag het.
Praktijk, ALS je wilt voldoen aan de NEN is het bijna onmogelijk en de kans dat je toestemming krijgt voor tientallen lassen.

Kies een ander merk.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Mippie Esser op za 12 jun, 2010 8:43

Gert Penning schreef:
Zij hebben dus aangegeven dat ze van ons verwachten om 4-aderige kabels te gaan trekken (2 voor de lus en 2 voor de 24 V). Hoofdzakelijk gebruiken zij de 24V voor nevenindicatoren met volgschakelingen, flitslichten en een voeding voor een geografisch tableau.

Dus je krijgt waarschijnlijk een systeem met ringleidingen. Dan mag je 24V (gevoed vanuit de BMC) mee laten lopen. Extra voeding voor volgschakelingen is overigens wel enigzins achterhaalde techniek, maar dat geheel ter zijde. Zoals al eerder vermeld bestaan er tegenwoordig systemen waarbij je de flitslichten in de ringleiding op kunt nemen. En bij een geografisch paneel zou ik een noodvoeding plaatsen.

Gert Penning schreef:
Betreft functiebehoud is geen probleem omdat het gebouw is voorzien van sprinklers.

Het is off-topic, maar staat er wel vermeld in je PvE dat de sprinkler als functiebehoud beschouwd mag worden? Overigens is een ringleiding (mits juist aangelegd) ook een vorm van functiebehoud.

Gert Penning schreef:
Voor zo ver ik weet is het wel toegestaan om 24 V mee te nemen (vanuit de BMC) in je lusbekabeling, maar dan kom je tot je eerste component en dan moet je gaan lassen, waar ik het dus niet mee eens ben.

Meestal zitten er in de componenten extra aansluitklemmen waar je de extra aders op door kunt lussen. Bij oudere systemen gebeurde dit veelal voor het meevoeren van een extra spanning voor volgschakelingen. Het mag dus wel, maar ik begrijp je twijfels.

Groeten Mippie.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op zo 13 jun, 2010 7:31

Betreft functiebehoud is geen probleem omdat het gebouw is voorzien van sprinklers.
Het is off-topic, maar staat er wel vermeld in je PvE dat de sprinkler als functiebehoud beschouwd mag worden?

Sterker nog, als het een gecertificeerde installatie betreft, dan kan de sprinkler alleen maar als functiebehoud worden beschouwd als deze ook gecertificeerd is.

Uit het hele verhaal van dit onderwerp maak ik op dat ze voor het verkeerde systeem heben gekozen. Je kunt op allerlei manieren aanleggen en PvE wijzigingen doorvoeren dat je net nog aan de NEN voldoet.
Ik vraag me af waar je dan mee bezig bent.

Je kunt beter voor een systeem kiezen waar je niet allerlei fratsen hoeft uit te halen om een gecertificeerde installatie te kunnen leveren.
Volgens mij is het hier veiligheid vs. kosten
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor Dirk Beukenkamp op wo 16 jun, 2010 21:40

Als je nu een 4 aderige kabel neemt waarvan je de 24V niet los haalt maar door laat gaan hoef je niet te lassen bij elke melder.

Als de sprinklerinstallatie gecertificeerd wordt hoe je geen functiebehoud toe te passen.

PS er zijn ook leveranciers waar je niet alleen de flitser maar ook het paneel in de ringlus op kan nemen zonder extra voeding

Weet dat de belgische norm afwijkt van die van Nederland. Wellicht mag hier wel het één en ander.

Ik denk dat je aan de veiligheid wel kan voldoen.

Is er een inspectieinstelling die eventueel komt keuren , leg het hen voor!!

Ik zie dat niemand nog steeds uitsluitsel heeft gegeven of het nu wel of niet mag volgens de Norm.
Ik weet dat eerlijk gezegd niet zeker.

Wie kan daar nu antwoord op geven!!!!!
Dirk Beukenkamp
Nieuwlid

Berichtdoor Richard Visser op do 17 jun, 2010 9:38

Beste Dirk,

Dit gaat niet werken, dan moet je je kabel en adres aanstrippen zonde de andere te raken en je moet de gehele lus laten bestaan uit één kabel. Zal de installateur niet blij mee zijn omdat dit praktisch niet haalbaar is.

In een aantal gevallen mag de sprinkler als functiebehoud dienen. Bij en gecertificeerde installatie zal dit pas gelden als de sprinkler ook gecertifeerd is.

Als je een flitser, nevenpaneel of brandweerpaneel op de lus mee kan nemen is dat ook functiebehoud, je voedt vanaf twee kanten waarvan er één ook nog functiebehoud is aangelegd.

De Belgische norm wijkt flink af van de Nederlandse, ook in Belgie mag je dit niet zomaar doen. In Belgie mag je op een lus geen verschillende elementen op de lus zetten. Je mag niet eens hand- automatische melders door elkaar op de lus zetten.

Jouw gevoel van veiligheid is leuk, maar gelukkig niet bepalend. Houd je aan de normern richtlijnen en besluiten.
Je idee om het eerst aan te leggen en het daarna te laten keuren....Stel dat je het helemaal aanlegt en de inspectieinstelling geeft er een NEE conclusie op, dan kun je het opnieuw maken.

Ik denk dat uit de voorgaande discussie wel een aantal punten zijn genoemd waaruit blijkt dat het niet mag. Je kunt er van afwijken als de eisende partij er mee akkoord gaat.

Heb je al in de NEN2535 gelezen wat de voorwaarden zijn om te lassen?
Richard Visser
120+ berichten

Vorige

Keer terug naar Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie