Brandslanghaspel bij zelfsluitende deuren

Hier kun je alle vragen over Overige brandbeveiliging installatie's stellen

Brandslanghaspel bij zelfsluitende deuren

Berichtdoor Pj op ma 12 maart, 2007 13:34

Ik heb een project waarbij men bij calamiteit door 2 zelfsluitende deuren moet rennen om met de brandslanghaspel de betreffende brand te kunnen blussen.

De afstand van 30 meter wordt niet overbrugd, echter het lijkt mij niet handig om door 2 zelfsluitende deuren te moeten...

Bovendien heb ik mijn twijfels over de druk die aan de spuitmond van brandslanghaspel overblijft...

Kan iemand mij zeggen of dit toegelaten is of niet?
Pj
30+ berichten

Re: Brandslanghaspel bij zelfsluitende deuren

Berichtdoor Emiel van Rossum op ma 12 maart, 2007 13:55

Pj schreef:Ik heb een project waarbij men bij calamiteit door 2 zelfsluitende deuren moet rennen om met de brandslanghaspel de betreffende brand te kunnen blussen.

De afstand van 30 meter wordt niet overbrugd, echter het lijkt mij niet handig om door 2 zelfsluitende deuren te moeten...

Bovendien heb ik mijn twijfels over de druk die aan de spuitmond van brandslanghaspel overblijft...

Kan iemand mij zeggen of dit toegelaten is of niet?

Zover ik weet weet is hier verder geen regelgeving voor maar ik zou het niet toestaan op basis van artikel 1 van het gezondverstandbesluit.
Emiel van Rossum
Beheerder

Berichtdoor Guust op ma 12 maart, 2007 14:03

Correct, in het onwettige (geleerd van de heer Vos) Bouwbesluit staat niet omschreven waar je de slanghaspels moet plaatsen. Zolang je maar elk punt van de ruimten kan bereiken.

Daar tegenover staat wel dat die zelfsluitende deuren een bepaalde functie hebben. Rook of brandwerendheid. En.... die wordt teniet gedaan door die slanghaspel.
Guust
120+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 12 maart, 2007 14:59

Guust schreef:Correct, in het onwettige (geleerd van de heer Vos) Bouwbesluit staat ...

:?: Hoezo onwettig dan? :shock:

laat maar, heb het al gevonden op het andere forum... :wink:
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor brandpreventje vuurlastig op ma 12 maart, 2007 15:44

Er dient eerst te worden nagegaan wat voor functie die zelfsluitende deuren hebben, brand- of rook scheiding, of is het gewoon de wens van de opdrachtgever. In de eerste twee gevallen kun je verwijzen naar de bouwverordening.

Bijlage 4 artikel 1 lid 2
Deuren en luiken die een brandwerende en/of rookwerende functie hebben, worden niet langer in geopende stand gehouden dan voor het verkeer van personen of het vervoer van goederen noodzakelijk is, tenzij door middel van automatische inrichtingen die de deuren, respectievelijk luiken, loslaten zodra een toestand intreedt waarin deze als brandwering en/of rookwering moeten dienen.

Een brandslanghaspel heft de scheiding op , dus ik sluit me bij Guust aan.
brandpreventje vuurlastig
Nieuwlid

Berichtdoor Jan Hus op ma 12 maart, 2007 17:38

brandpreventje vuurlastig schreef:Er dient eerst te worden nagegaan wat voor functie die zelfsluitende deuren hebben, brand- of rook scheiding, of is het gewoon de wens van de opdrachtgever. In de eerste twee gevallen kun je verwijzen naar de bouwverordening.

Bijlage 4 artikel 1 lid 2
Deuren en luiken die een brandwerende en/of rookwerende functie hebben, worden niet langer in geopende stand gehouden dan voor het verkeer van personen of het vervoer van goederen noodzakelijk is, tenzij door middel van automatische inrichtingen die de deuren, respectievelijk luiken, loslaten zodra een toestand intreedt waarin deze als brandwering en/of rookwering moeten dienen.

Een brandslanghaspel heft de scheiding op , dus ik sluit me bij Guust aan.

Met andere woorden: er wordt voldaan aan het Bouwbesluit, maar de haspels mogen niet gebruikt worden... :lol:
Jan Hus
240+ berichten

Berichtdoor Palmpie op di 13 maart, 2007 0:32

Guust schreef:Correct, in het onwettige (geleerd van de heer Vos) Bouwbesluit staat niet omschreven waar je de slanghaspels moet plaatsen. Zolang je maar elk punt van de ruimten kan bereiken.

Daar tegenover staat wel dat die zelfsluitende deuren een bepaalde functie hebben. Rook of brandwerendheid. En.... die wordt teniet gedaan door die slanghaspel.

ff off-topic
Je gaat hem toch niet hier naartoe lokken.... :wink: :D :D :D :D Dat kan je de mods niet aandoen... :lol: :lol: :lol: :lol:

Voor de mensen die meer nieuwsgierig zijn.... ==> http://www.hulpverleningsforum.nl/forum ... 010.0.html :lol: :lol: :lol: :lol:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Guust op wo 14 maart, 2007 11:33

LOL,, ik neem aan dat hij dit forum al ontdekt heeft, het is een kwestie van tijd totdat hij weer zo'n opmerking gaat maken waarbij hij veel schrijft over wat hij allemaal heeft gedaan, ontdekt, geeist, gevonden of bedacht en weet ik wat niet eer.

maar weer on topic.

Er wordt naar mijn idee dan niet voldaan aan het Bouwbesluit.
zie genoemde artikellen.

met een slang door de deur heen, voldoet die deur niet meer aan de vereiste brandwerendheid.

of andere indeling van de brandslanghaspels
of aan beide kanten van die brand of rookwerende scheiding een slanghaspel plaatsen. :twisted:
Guust
120+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 14 maart, 2007 11:38

Blijf je echter het probleempje houden dat het aantal en de plaatsing van de haspels is gerelateerd aan de verblijfsgebieden. Deze hoeven niet noodzakelijkerwijs samen te vallen met RC of BC-scheidingen.

Wanneer het bouwbesluit het al niet interessant vindt hier een opmerking over te maken, zal het de aanvrager een worst wezen.

Leuke wijziging voor de nieuwe versie van het BB
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Palmpie op wo 14 maart, 2007 20:04

Engeltje schreef:(...)

Leuke wijziging voor de nieuwe versie van het BB

Wie weet..... :wink: :wink: :wink: :wink:
Palmpie
1000+ berichten

Volgende

Keer terug naar Overige brandbeveiliging installatie's